همه چيز دان اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه
|
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛ غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است. بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
جيلان با اشاره به اينكه در فرش خشتي فرد همه طرحهايي كه دوست دارد و ربطي به هم ندارند را جداگانه ميآورد ادامه داد: اين ابتكاري است كه نميتوانيم بگوييم فقط مربوط به چهارمحال و بختياري بوده اما اينجا مورد توجه قرار گرفته است و خريداران در خارج از كشور هم به اين طرح علاقه نشان دادند.
وي ادامه داد: با اينكه اين خشتها از هم جدا هستند اما در بحث رنگبندي، طرحها تلفيقي با هم دارند و از حدود ۲۴ رنگ مورد استفاده در اين قالي در تمام خشتها به كار برده شده است و با وجود اين رنگهاي محدود و پراكندگي آن در كل فرش و حاشيههايي كه استفاده شده، فرشي در اختيار خواهد بود كه عليرغم طرحهاي جداجدا يكدست است.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري با اشاره به اينكه در سال ۹۶ اين فرش ثبت جهاني شد بيان داشت: استقبال از فرش بختياري در دنيا به دليل استفاده از رنگهاي تند بهگونهاي است كه نمونه آن را در ساير فرشها نميتوان يافت چون تندي رنگهاي بهكاررفته در آنها گرفته شده است. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
سفر به تمدن كهن با دستباف زنان وطن؛ غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيد
غوغاي طرح و رنگ در فرش دستباف ايراني/ تحريمها و مديريت ضعيف زيرپاي فرش ايراني را كشيدتاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است. بهترين متخصص زنان و زايمان تهران
به گزارش تهران پرس، يكي از ويژگي هاي بارز فرش هاي ايراني زيبايي بي نظير طرح و نقش آنهاست كه از تمام فرش هاي جهان متمايز مي شوند و در هر كجا داراي طرفداران زيادي مي باشند.
لازمهي درك و فهم استاتيكي ، زيباشناسي ازيك اثر به اين معني كه انسان از پديدهاي زيبا لذت ببرد، درك چگونگي آن پديده و امر زيباست. شناخت و بررسي مباني و ريشههاي تشكيل دهنده در پديدههاي زيباشناسي كه باعث دريافت ذهن انسان از مشاهدهي زيبايي است، موضوع اصلي در دانش زيباشناسي است.
رنگ در قالي و دستبافتههاي ديگر ايراني كه حتي بعد از گذشت چند سده هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوي تغيير چندان محسوسي نداشته است، زبانزد مردم جهان است.
فرش چهارمحال و بختياري نيز به دليل دريافت اصالت رنگ دوموتكس يكي از صنايع جهاني است كه مهر تاييد يونسكو را به خود اختصاص داده است.
تاريخ تمدن قالي بافي ايران شكوفايي خود را در دوره هاي تاريخي سبك بافت قالي تبريز، تركمن، كرمان و كاشان رقم زد تا آنجا كه دامنه سلسله قالي بافي ايران در چالشتر چهارمحال و بختياري هم طرحي به يادگار نقش زده است.
در حال حاضر نيز ۱۰۰ هزار بافنده در چهارمحال و بختياري مشغول به بافتن اين هنر زيبا هستند.
براي هرگره اي كه بر بافت قالي زده مي شود مهارت و علاقه نياز است
مريم عالي پور يكي از بافندگان فرش در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ مي گويد: من از سن ۱۲ سالگي مشغول بافتن فرش شدم و تا الان اين هنر را ادامه مي دهيم.
وي مي گويد: بافتن فرش نه تنها به مهارت نياز دارد بايد علاقه نيز پشت آن باشد تا بتوان موفق بود.
عالي پور تشريح مي كند: در چهارمحال و بختياري ۱۰۰ هزار بافنده بر روي ۴۵ هزار دار قالي كار مي كنند كه اين فرش ها در چهار سبك گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني بافته و روانه بازار مصرف شده اند.
وي ادامه مي دهد: فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد و با شناسنامه دار شدن فرش يلمه خطر احتمالي كپي برداري از اين فرش ديگر وجودندارد.
عالي پور يكي ديگر از اقداماتي كه در همين راستا انجام داده بود را آموزش دادن بافت فرش به زنان بي سرپرست و بد سرپرست مي داند و ادامه مي دهد: از ۱۶ سال پيش به همراه يكي از دوستانم شروع به گذاشتن دارهاي قالي كرديم و تعداي از خانم هاي بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار داديم.
وي مي گويد: با خانواده هاي ثروتمند كه توانايي خريد قالي دست باف را داشتند رايزني كرديم كه فرش ها را از ما خريداري كرده كه ما بتوانيم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت كنيم.
عالي پور ادامه مي دهد: يك سالن را از آموزش و پرورش اجاره كرديم و خانواده هايي كه نياز به اين كار داشتند را در اين سالن گرد آوري كرده و براي آن ها دارهاي قالي را گذاشتيم.
وي اضافه مي كند: در اين سالن ۱۵ دار قالي گذاشته شد كه ۳۵ كارگر روي آن كار كردند كه در يك سال فرش ها تمام شد و توانستيم همه آن ها را به فروش برسانيم.
به گزارش تهران پرس؛ بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.
اين ذوق و علاقه هنري در اين بانوي چهارمحالي نمايان شد اما با هدف كمك به نيازمندان به اينگونه كه زنان بي سرپرست و نيازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختياري شناسايي مي كرد و از ذوق ذاتي آن ها در زمينه فرش بافي استفاده كرده و از آن ها طلب همكاري نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است كه اين كار زيباي اين بانو زبانزد خاص و عام گشته است.
شروع فرش بافي در چهارمحال و بختياري از چالشتر بوده است
عليرضا جيلان رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري اظهار كرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختياري و شروع فرشبافي در اين استان از چالشتر بوده است.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
وي با بيان اينكه در ابتداي راه فرشبافي در چالشتر زنان خوانين و بزرگان اين هنر را ياد گرفته و به زيردستان خود نيز آموزش دادند افزود: در اين فرشها نقشهايي كه بيشترين طرفدار را داشتند يعني طرح خشتي، بافته ميشد.
جيلان اضافه كرد: نقوشي كه در فرش چالشتري استفاده ميشود هر كدام جداگانه در يك قاب قرار ميگيرد و هركدام تصويري از يك گل يا گياه يا يك جانور است و اين نشان ميدهد طراحان به دنبال آن بودند كه از همه طرحها در فرش استفاده كنند اما آن را با يك قاب از هم جدا ميكردند.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: در طرحهاي بافته شده در بقيه استانها همه نقشها با هم در ارتباط هستند و يك نقش در دل نقش ديگر است اما در فرش چالشتري نقشها بهصورت قابگيريشده بوده و به آن طرح خشتي را نسبت ميدهند.
جيلان با اشاره به اينكه در فرش خشتي فرد همه طرحهايي كه دوست دارد و ربطي به هم ندارند را جداگانه ميآورد ادامه داد: اين ابتكاري است كه نميتوانيم بگوييم فقط مربوط به چهارمحال و بختياري بوده اما اينجا مورد توجه قرار گرفته است و خريداران در خارج از كشور هم به اين طرح علاقه نشان دادند.
وي ادامه داد: با اينكه اين خشتها از هم جدا هستند اما در بحث رنگبندي، طرحها تلفيقي با هم دارند و از حدود ۲۴ رنگ مورد استفاده در اين قالي در تمام خشتها به كار برده شده است و با وجود اين رنگهاي محدود و پراكندگي آن در كل فرش و حاشيههايي كه استفاده شده، فرشي در اختيار خواهد بود كه عليرغم طرحهاي جداجدا يكدست است.
رئيس اداره فرش چهارمحال و بختياري با اشاره به اينكه در سال ۹۶ اين فرش ثبت جهاني شد بيان داشت: استقبال از فرش بختياري در دنيا به دليل استفاده از رنگهاي تند بهگونهاي است كه نمونه آن را در ساير فرشها نميتوان يافت چون تندي رنگهاي بهكاررفته در آنها گرفته شده است. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
رونق فروش فرش دست باف به صورت مجازي در گيلان
پيشران بافنده و فروشنده فرش دستباف مجازي در گيلان گفت: با شبكه فروش فرش به صورت مجازي كه به همت جهاد دانشگاهي گيلان راهاندازي شد، شاهد رونق فروش هستيم.
به گزارش قدس آنلاين، كبري شادمان از راه اندازي شبكه فروش فرش به صورت مجازي توسط جهاد دانشگاهي گيلان خبر داد و گفت: اين شبكه موجب شده است كه كسادي فروش بازار فرش دستباف بهبود يابد. وي افزود: با توجه به شيوع كرونا مردم كمتر از گذشته براي خريد فرش دست باف به ما مراجعه مي كردند و راه اندازي اين شبكه كمك كرد سايه شوم كرونا بربازار فرش كم رنگ تر شود. شادمان در خصوص آموزش فرش به صورت مجازي خاطرنشان كرد: متاسفانه در اين مورد هيچ پيشرفتي حاصل نشده است و آموزش از طريق مجازي براي بسياري از هنرجويان سخت است و گاهي افراد گروه تشكيل شده آموزش را ترك ميكنند. وي تصريح كرد: اغلب كارگاههاي آموزش فرش دستباف را تعطيل كرده ام و براي آموزش به خانه هنرجويان ميروم كه البته بسياري از خانواده ها به خاطر بيماري كرونا از رفت و آمد ما به خانه هايشان هراس دارند. شادمان ادامه داد: كرونا كارهاي بافت يك قالي را مضاعف و بازار را ضعيف كرده است و بافندگان ما با اين مشكلات دست و پنجه نرم ميكنند. وي گفت: اميد مي رود با همت بيشتر جهاد دانشگاهي گيلان شاهد رونق دوباره بازار فروش فرش دست باشيم و از صدمات روزافزون كرونا به صنعت فرش استان جلوگيري شود. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
رونق فروش فرش دست باف به صورت مجازي در گيلان
پيشران بافنده و فروشنده فرش دستباف مجازي در گيلان گفت: با شبكه فروش فرش به صورت مجازي كه به همت جهاد دانشگاهي گيلان راهاندازي شد، شاهد رونق فروش هستيم.
به گزارش قدس آنلاين، كبري شادمان از راه اندازي شبكه فروش فرش به صورت مجازي توسط جهاد دانشگاهي گيلان خبر داد و گفت: اين شبكه موجب شده است كه كسادي فروش بازار فرش دستباف بهبود يابد. وي افزود: با توجه به شيوع كرونا مردم كمتر از گذشته براي خريد فرش دست باف به ما مراجعه مي كردند و راه اندازي اين شبكه كمك كرد سايه شوم كرونا بربازار فرش كم رنگ تر شود. شادمان در خصوص آموزش فرش به صورت مجازي خاطرنشان كرد: متاسفانه در اين مورد هيچ پيشرفتي حاصل نشده است و آموزش از طريق مجازي براي بسياري از هنرجويان سخت است و گاهي افراد گروه تشكيل شده آموزش را ترك ميكنند. وي تصريح كرد: اغلب كارگاههاي آموزش فرش دستباف را تعطيل كرده ام و براي آموزش به خانه هنرجويان ميروم كه البته بسياري از خانواده ها به خاطر بيماري كرونا از رفت و آمد ما به خانه هايشان هراس دارند. شادمان ادامه داد: كرونا كارهاي بافت يك قالي را مضاعف و بازار را ضعيف كرده است و بافندگان ما با اين مشكلات دست و پنجه نرم ميكنند. وي گفت: اميد مي رود با همت بيشتر جهاد دانشگاهي گيلان شاهد رونق دوباره بازار فروش فرش دست باشيم و از صدمات روزافزون كرونا به صنعت فرش استان جلوگيري شود. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
كاش صداي قاليباف به بلندي صداي خودروساز بود!
صداي قاليبافان و فعالان هنر- صنعت فرش دستباف ايران به آساني به گوش دولتمردان نميرسد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه ايران كالا حميد كارگر در يادداشتي نوشت:
بسياري از بالانشينان اين مُلك اعم از وزيران، نمايندگان مجلس، مديران و تصميمگيران در سطوح خرد و كلان و در دورههاي مختلف به هنر- صنعت فرش دستباف ايران «باور» نداشتهاند. شايد در مقام سخن از جنبههاي مختلف هنري، تاريخي، ارزآوري و اشتغالزايي فرش ايراني به خوبي تعريف و تمجيد كنند اما در عمل كمتر به حمايت از اين هنر- صنعت بومي و اصيل پرداختهاند.
بگذاريد بهسان مشتي نمونۀ خروار مثالي بزنم: چند سال قبل در خلال گفتوگويي با يكي از معاونان وزير صمت، وقتي با شور و حرارت از لزوم توجه به فرش دستباف ايران سخن ميگفتم با نگاهي عاقل اندر سفيه گفت: «صنعتي بااينهمه دردسر و گرفتاري چقدر عايدي دارد؟ كل صادرات فرش در خوشبينانهترين حالت ۵۰۰ ميليون دلار است. به دردسرش نميارزد. نميگويم با پتروشيمي و اعداد بزرگش مقايسه كنيم؛ اما حتي خودروسازي ما ميتواند با دردسر كمتري اين ميزان ارز را وارد كشور كند»!
حال تصور كنيد وقتي صادرات 500 ميليون دلاري فرش در آن سالها اينچنين به هيچ انگاشته ميشد، صادرات زير صد ميليون دلار اين يكي دو سال چقدر انگيزه در مديران باقي گذارده است!
اينكه ما چقدر از اين نگاههاي تكوجهي و تكساحتي آسيب ديدهايم، و اينكه چقدر اين كاهلي و سادهسازي به ما ضرر رسانده است امر چندان پوشيدهاي نيست و اينكه آن معاون وزير نپذيرد كه فرش ايراني محصولي چندوجهي است و نبايد فقط به ميزان ارزآوري آن بسنده كرد و نميتوان از جنبههاي ميراثي، فرهنگي و هنري آن و اشتغالزايي گستردهاش غافل شد هم چندان عجيب نيست.
گزارش تصويري / بيست و دومين نمايشگاه فرش دستباف در اصفهان
اما در اين سطور ميخواهم به برخي از زواياي اين مقايسه ناپسند بين فرش و خودرو بپردازم. ميخواهم بگويم كه حتي در همين شرايط خطير و نااميدكننده كه صادرات فرش رو به افول است و فروش داخلي آن هم دلگرمكننده نيست، حمايت از فرش لازمتر از حمايت از خودرو است.
در شرايط كنوني گويي فعالان فرش ايران بدون داشتن تريبون و سخنگو و بدون داشتن لابي در اركان قدرت و بدون دسترسي به مديراني دلسوز در يك بيسر و ساماني و رهاشدگي بهسر ميبرند.
در اين سالها آمار صادرات فرش دستباف به شدت تنزل پيدا كرده است. پيامد كاهش صادرات، كاهش در توليد است و كاهش توليد به معناي بيكاري گسترده قاليبافان در سطح كشور خواهد بود. آيا به تريج قباي كسي برخواهد خورد؟ آيا سيل حمايتهاي تسهيلاتي و يارانهاي به سمت قاليبافان و توليدكنندگان فرش سرازير خواهد شد؟ خير!
حالا تصور كنيد اگر همين ميزان بيكاري را در صنعت خودروسازي داشته باشيم چه رخ ميدهد؟ كافي است يكي از مديران خودروساز به گوش دولتمردان برساند كه: «ميدانيد اگر كارگران ما بيكار شوند ممكن است مثلاً جاده مخصوص را ببندند؟ ميدانيد چه تبعات امنيتي و اجتماعي به بار ميآورد؟ لطفاً در تخصيص تسهيلات خريد خودرو به مردم يا هرگونه حمايت عاجل ديگري دريغ نكنيد كه تبعات بدي خواهد داشت».
به همين سادگي و تلخي صنعت متورم، غيررقابتي، ضعيف، آلاينده و غيرقابلدفاع خودروسازي كشور از بلا ميگريزد و زمين و زمان به يارياش ميآيند تا كارگرش بيكار نشود و چرخ كارخانه همچنان بچرخد. آيا توليدكنندگان فرش نيز چنين تاثيري در تصميمگيريها دارند؟
بيكار شدن كارگران صنعتي كه آويزان به بودجههاي نفتي و متمسك به فضاي غيررقابتي و وابسته به ممنوعيتهاي وارداتي و گمركي است در چشم ميآيد، ولي بيكار شدن قاليبافان ديده نميشود. قاليبافاني نجيب كه روي پاي خود ايستادهاند و دست به دامان پول نفت نيستند و كمترين آزار و دردسري براي حاكميت ندارند.
خودروي ايراني قابل دفاع است؟ همانكه در بيكيفيت بودن و ناامن بودن ضربالمثل شده است؟ همانكه در گراني، آلايندگي، آمار بالاي تصادفات جادهاي، تأخير در تحويل و ضعف در خدمات پس از فروش شهره است و آپشنهايش به شوخي و خنده مردم كوچه و بازار تبديل شده است؟
چگونه است كه براي حمايت از چنين صنعتي از هيچ حمايتي دريغ نميشود؟ بهراحتي فضايي انحصاري و بدون رقابت را برايش ايجاد كردهاند و در دفاع و پشتيباني از آن از هرگونه ابزاري بهره ميگيرند؛ گاه با ممنوعيت واردات خودروهاي خارجي به يارياش ميشتابند، گاه تعرفه گمركي براي واردات رقباي خارجي را بهسان حربهاي كارآمد به خدمت ميگيرند، گاه نرخگذاريهاي شوراي رقابت ياورشان ميشود، گاه تسهيلات بانكي نجاتشان ميدهد و انگار ابر و باد و مه و خورشيد فلك در دستگاه حاكميت به كمك بودجه نفتي چنان به حمايت از خودروسازان برميخيزند كه مردم براي پيشخريد همين خودروي بيكيفيتِ هم صف ميايستند و با هجوم به وبگاههاي عرضۀ خودرو در چند دقيقه آنها را با ترافيك بالا از كار مياندازند!
فرش برخلاف خودرو كه صنعتي وارداتي و مونتاژي است مال خود ماست. برخلاف خودرو كه آلاينده است، پاك و سازگار با محيطزيست است، برخلاف خودرو كه چشمش به شير نفت دوخته شده، روي پاي خودش ايستاده است، برخلاف خودرو كه بازار صادراتي محدودي دارد، در بسياري از كشورهاي دنيا خاطرخواه دارد، برخلاف خودرو كه صاحب نام و نشان و برند درخور جهاني نيست، به نام كشور ما آوازه جهاني يافته است و «پرشين كارپت» نشان هويت اين سرزمين شده است، برخلاف خودرو كه ياراي رقابت در كيفيت با همتاهاي خارجي خود را ندارد، در كيفيت زبانزد جهانيان است… و برخلاف خودرو كه كاملاً از سوي حكمرانان حمايت ميشود، مظلوم واقع شده و همين است كه بيكار شدن قاليبافان به چشم نميآيد!
فرض كنيم كه جنبههاي فرهنگي و هنري فرش اهميتي ندارد و ارزآوري آن هم در مقايسه با صنايع متصل به نفت مثل پتروشيمي اصلاً عددي نيست؛ اما اشتغال آن هم مهم نيست؟ بيكار شدن چند صد هزار نفر هموطني كه با حداقل دستمزد گره روي گره ميزنند تا روي پاي خود بايستند مهم نيست؟ مگر «كارآفريني» فقط واژهاي براي مقاله نوشتن و سخنراني و همايش برگزار كردن است؟ پس اين نهادها و كارگروهها و ستادهايي كه براي حمايت از مشاغل ايجاد ميشوند به چه كاري ميآيند؟ فقط به درد رزومه ساختن و دورهم نشستن و در نهايت هم شير نفت را بهسوي برخي صنايع خاص كه تريبون قويتري دارند باز كردن؟
ثبت جهاني گبه و فرش قشقايي
توليدكننده فرش چرا بايد فرش توليد كند؟ آنهم در شرايطي كه كارآفريني و ايجاد اشتغال برايش سخت و دشوار است؟ چرا وقتي حوزههاي ديگري مثل خدمات سودهاي بهتر و دردسر كمتري دارند، بايد به سراغ بافت فرش برود؟ چرا سرمايهاش را در طلا، ارز، مسكن، ساختوساز به خدمت نگيرد؟ چرا وقتي براي ايجاد اشتغال با موانع متعدد گمركي، مالياتي، بيمهاي، بانكي و… روبهرو است نبايد عطاي توليد را به لقايش ببخشد؟ مهمتر آنكه چرا وقتي حمايتهاي حاكميتي و بودجههاي نفتي به سمت صنايع ديگري مثل خودروسازي ميرود، بايد همچنان اميدوارانه فعاليت كند؟
كار برخي توليدكنندگان و بازرگانان فرش به جايي رسيده است كه دست از هرگونه حمايت دولتي شستهاند و فقط ميگويند كاري به كارمان نداشته باشيد. مرا به خير تو اميد نيست، شر مرسان! نه تسهيلات ميخواهيم، نه دفتر و دستك و كارگروه و نهاد و بنياد. فقط با مقررات متناقض و مكرر و دست و پاگيرتان نابودمان نكنيد، با حربههاي بيمهاي، مالياتي و گمركيتان آزارمان ندهيد. چوب لاي چرخمان نگذاريد.
حالا بگذاريد از زاويهاي ديگر به فرش و خودرو نظري بيفكنيم.
در اين سالها گويي هالهاي از تقدس گرداگرد خودروسازهاي ايراني را گرفته است. اگر بگوييم «اصلاً خودروي وطني نميخواهيم»، رگ گردنها متورم ميشود چنانكه گويي استقلال كشور را به بيگانه فروختهايم! اما اگر بگويم «ديگر فرش ايراني توليد نكنيم»، رگ غيرت دولتمردان نخواهد جنبيد!
چرا چنين است؟
خودروي ايراني صادرات بسيار محدودي دارد و فروش داخلي آن هم در بازار بيرقيب و انحصاري هنري نيست. اينكه در فشار معيشت و اقتصاد و با نگراني از افت ارزش پول آنهم در تورمي فزاينده، مردم براي حفظ سرمايه خود ظرف چند دقيقه وبگاههاي فروش خودروسازان را از كار مياندازند و براي گرفتن همان خودروي بيكيفيت و ناامن و گرانقيمت تلاش ميكنند، لطف و هنر خودروسازان نيست. گرفتاري اين مردم نجيب است.
اصلاً فرض كنيم كه خودروسازان ايراني توان صادراتي بالايي دارند، آيا آمريكا خودروي ايراني را تحريم كرده است يا فرش ايراني را؟ پاسخ به همين پرسش نشان ميدهد كه كجاي كاريم و دولتمردان بايد به چه چيز انديشه كنند.
قاليباف كه در زنجيره توليد تا عرضه فرش و در قياس با بسياري از مشاغل كمترين دستمزد را دريافت ميكند، اگر خطايي داشته باشد مواخذه ميشود. از دستمزدش كم ميشود. توليدكننده فرش اگر فرشش نقصي داشته باشد از بهايش كاسته ميشود و پول كمتري نصيبش ميشود. اما خودروساز و فلان مدير دولتي حامي او هم بابت قصور و تقصيرشان مواخذه ميشوند يا همچنان از بالاترين حقوقها بهره خواهند برد؟ مگر خطا فقط در اختلاس و فساد مالي و دستدرازي به بيتالمال خلاصه ميشود؟ همين حمايت نكردن از قاليبافان در مقايسه با حمايت پردامنه از خودروسازان خطا نيست؟ استفاده رانتي و بيحسابوكتاب از پول نفت خطا نيست؟
از سفرۀ قاليبافان غافل نشويم. بدانيم كه اگر سفره چند صد هزار نفر قاليباف را چنان گسترديم كه به طيب خاطر از آن لقمه بردارند كاري كردهايم كارستان وگرنه خطاكاريم.
اميدوارم دولتمردان جديد و مجلسنشينان اين نوشتار را با فحوايي كليتر و بهسان تلنگري براي سنجش اولويتها بنگرند و در عمل به حمايت از هنر- صنعت ديرسال و بومي فرش دستباف اين سرزمين بپردازند. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
۴۷۰ هزار قاليباف در كشور تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي نيستند
مديرعامل اتحاديه سراسري تعاونيهاي فرش دستباف كشور، اظهاركرد: از ۷۰۰ هزار بافنده حدود ۲۳۰ هزار بافنده تحت پوشش بيمه سازمان تامين اجتماعي قراردارند و تعدادي از بافندگان هم تحت پوشش بيمه صندوق اجتماعي كشاورزان روستائيان و عشاير بوده كه فاقد پوشش درماني است.
به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از چابك آنلاين، "عبدالله بهرامي" گفت: تا سال 93 حدود 450 هزارقاليباف تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرارداشتند اما از سال 93 بهانههاي سازمان تامين اجتماعي شروع شد و به بهانههاي مختلف بيمه 250 هزار قاليباف قطع شد كه درحال حاضر حدود 230 هزار قاليباف درسطح كشوربيمه هستند.
وي، با بيان اينكه دراين چند سال هيچ اقدامي براي برقراري بيمه قطع شدهها ازسوي سازمان تامين اجتماعي صورت نگرفته، افزود: چند هزارميليارد حق بيمهاي كه در اين چند سال توسط بيمه گذاري كه سهم خود را پرداخت كرده و دولت كه يارانه را به حساب تامين اجتماعي پرداخت كرده بي اثرشده زيرا بافنده توانايي اينكه بيمه خويش فرما شود را ندارد و تمامي اين هزينهها از بين رفته است.
مديرعامل اتحاديه سراسري تعاونيهاي فرش دستباف كشور، گفت: براساس آمار مركز ملي فرش تعداد افراد بافنده يك ميليون نفر اعلام شده ولي آمار دقيقي وجود ندارد وباتوجه به كاهشهايي كه درتوليد فرش به وجود آمده،خروج اعضا ،عدم صادرات فرش وتعطيلي بسياري ازكارگاههاي بافندگي در دوسال اخير به دليل شيوع ويروس كرونا، 700 هزار بافنده در سراسر كشور فعال هستند.
بهرامي، ادامه داد: از 700 هزار بافنده حدود 230 هزار نفر بيمه هستند و3 سال پيش براي برطرف كردن اين نقيصه يك تفاهم نامه با صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان روستائيان وعشايرمنعقد شده و اشخاصي كه بيمه ندارند ميتوانند از بيمه اجتماعي اين صندوق استفاده كنند.
وي، خاطرنشان كرد كه 70 درصد حق بيمه اين صندوق يارانه دولت است و بافنده درحداكثر حالت ماهانه 95 هزارتومان پرداخت ميكند كه براي مستمري، ازكارافتادگي و بازنشستگي است و فاقد پوشش درماني است.
مديرعامل اتحاديه سراسري تعاونيهاي فرش دستباف كشور، گفت: به دليل اينكه صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان روستائيان و عشاير و صندوق تامين اجتماعي هر دو متعلق به وزارت تعاون هستند افراد ميتوانند سابقه بيمه خود را تنها يكدفعه از هركدام اين صندوق ها به آن يكي منتقل كنند.
بهرامي، با بيان اينكه اتحاديه قراردادي با شركت بيمه تعاون درخصوص بيمه تكميل درمان اعضا منعقد كرده است، گفت: به دليل اينكه صندوق روستايي فاقد پوشش درماني است براي اعضا بيمه تكميل درمان خريداري شده كه براساس قرارداد منعقد شده 18 درصد فرانشيز اضافه ميشود تا قاليبافان فاقد بيمه پايه هم بتوانند از اين خدمات استفاده كنند.
وي، تصريح كرد: يكي از دغدغههاي اصلي بافندگان پوشش بيمهاي است كه منجر به ادامه فعاليت آنها دراين بخش ميشود اگر حمايت از اين قشر مولد انجام نشود تعداد بسياري ازبافندگان از اين حرفه كناره گيري خواهند كرد و ايران جايگاه خود در رتبه هاي برتر دنيا در خصوص فرش را از دست خواهد داد. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
فعاليت ۴۰ كارگاه قاليباقي در چهارمحال و بختياري براي بازسازي عتبات عاليات / ۲۰۰ تخته فرش بافته شد اخبار استانها اخبار چهارمحال و بختياري فعاليت 40 كارگاه قاليباقي در چهارمحال و بختياري براي بازسازي عتبات عاليات / 200 تخته فرش بافته شد گروه استانها- رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات چهارمحال و بختياري گفت: در حال حاضر ۴۰ كارگاه قاليبافي عمومي و فردي در استان جهت كمك به بازسازي عتبات عاليات فعال است و تاكنون بالغبر ۲۰۰ تخته فرش توسط بانوان هماستاني بافته شده است. علي كياني در گفتوگو با خبرنگار تسنيم در شهركرد، اظهار داشت: ستاد بازسازي عتبات عاليات حدود 18 سال پيش براساس تفكر جهادي تشكيل شد كه حاج قاسم سليماني با ديدن قبور و حرم ائمه اطهار و مشكلات زيرساختي و بناي آنها و با توجه به كمكهايي كه مردم در راستاي بازسازي و نوسازي اين حرمها و قبور انجام ميدادند تصميم گرفت ستادي تحت عنوان ستاد عتبات عاليات به منظور انسجام، مديريت و تمركز كمكها و نذورات مردمي و بازسازي كارشناسانه و مهندسي حرم و قبور ائمه اطهار ايجاد كند.
وي با اشاره به فعاليتهاي گوناگون اين ستاد، افزود: صحن حضرت زينب(س) در 168 هزارمترمربع در حال ساخت است كه بخشي از پروژه كربلا است و تاكنون بيش از 200 پروژه بازسازي و نوسازي با استفاده از بهترين كارشناسان و مهندسان انجام شده و كمكها از ساير كشورهاي مسلمان نيز بوده است چرا كه ستاد در كشورهاي ديگر نيز دفتر فعال دارد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان چهارمحال و بختياري بيان داشت: در استان 25 موكب ثبت شده دارد كه در طول سال نيز فعال هستند و در مواقعي مانند كرونا، سيل، زلزله از امكانات و تحهيزات اين موكبها براي خدمترساني به مردم از جمله پخت غذاي گرم و... استفاده ميشود.
وي ادامه داد: با برنامهريزيهاي صورت گرفته براي سال آينده چندين موكب در قالب يك قرارگاه فعاليت خواهند داشت و 3 قرارگاه براي استان چهارمحال و بختياري در نجف، بينراه و كربلا پيشبيني شده كه انواع خدمات در هر كدام از آنها به صورت تجميعي ارائه ميشود.
كياني تشريح كرد: برخي طرحهاي اجرايي از سوي ستاد كشوري ابلاغ و برخي استاني و ابتكاري است كه از آن جمله طرح بافت فرش در استان است كه از سال 96 آغاز و در حال حاضر 40 كارگاه قاليبافي عمومي و فردي در استان فعال است و تاكنون بالغبر 200 تخته فرش توسط بانوان هماستاني بافته شده است.
وي عنوان داشت: طرح«بركت» براي دومين سال در استان بخصوص شهرستان سامان و بخش زايندهرود اجرا و توسط باغداران به منظور پربركت شدن محصولشان با ارائه بادام و گردو در بستهبنديهاي مخصوص انجام ميشود كه سال گذشته گردو و بادام به ارزش 165 ميليون تومان تحويل شد و امسال نيز در روز اربعين باغداران محصولات را به جايگاه تحويل ميدهند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان تصريح كرد: طرح «دنياي نور» براي افرادي كه مايل به پرداخت اقساطي نذورات خود از يك ميليون تومان تا 200 ميليون تومان طي اقساط 60 ماهه و از طريق قرضالحسنه رسالت بدون ضمانت انجام و به حساب ستاد عتبات عاليات واريز ميشود.
بيشتر بخوانيد در نشست "نشان ارادت" تلويزيون چه گذشت؟/ از شايعه ممنوعالتصويري سيدجواد هاشمي تا نمايشِ نقشِ حاج قاسم در عتبات عاليات
امام جمعه اصفهان: فعاليتهاي ستاد بازسازي عتبات عاليات بر خدمترساني به زائران متمركز شود
سپاه كردستان براي كمك به بازسازي عتبات عاليات پاي كار آمد
وي از طرح «سند افتخار» خبر داد و گفت: در اين طرح هزينه ساخت يك مترمربع از صحن حرم كه حدودا 4 ميليون و 200 هزار تومان است توسط فرد تقبل و سند افتخار ساخت آن براي او صادر ميشود، همچنين طرح«كوثرانه» به منظور جمعآوري كمكهاي خرد به شماره حساب ستاد واريز خواهد شد. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
رئيس اتحاديه قاليبافان زنجان: روند بيمه قاليبافان در زنجان بسيار كُند است
زنجان- نجفي، رئيس اتحاديه قاليبافان زنجان با بيان اينكه روند بيمه اين قشر بسيار كُند است، گفت: تسهيلات از سقف ۱۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان به قاليبافان و توليد كنندگان پرداخت ميشود.
اصغر نجفي در گفتگو با خبرنگار بازار با بيان اينكه قالي بافان براي توليد فرش بيشتر نياز به حمايت دارند،گفت: متاسفانه در اين زمينه فرش بافان به خوبي حمايت نمي شوند.
وي از وجود ۶۰ هزار بافنده قالي در استان خبر داد و اظهار كرد: از اين تعداد درصد كمي بيمه هستند و قالي بان واقعي بيمه نمي شوند.
رئيس اتحاديه بافندگان فرش استان زنجان با بيان اينكه روند بيمه قالي بافان در استان زنجان بسيار كُند است،گفت: متاسفانه تامين اجتماعي در حق قالي بافان ظلم مي كند.
نجفي با بيان اينكه طي سال گذشته تنها هشت نفر از قالي بافان توسط تامين اجتماعي بيمه شدند،تاكيد كرد: اداره فرش استان زنجان با همكاري اتحاديه فرش بافان افرادي را كه در اين حرفه فعاليت ميكنند را بيمه ميكند ولي همكاري تامين اجتماعي خوب نيست.
وي گفت: از دولت جديد درخواست مي شود نسبت به بيمه قالي بافان همكاري لازم را داشته باشد و روند بيمه قالي بافان را تسريع كند.
رئيس اتحاديه فرشبافان استان زنجان با بيان اينكه تسهيلات از سقف ۱۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان به قالي بافان و توليد كنندگان فرش دستباف در استان پرداخت ميشود، تصريح كرد: قاليبافان مي توانند به سامانه مشاغل خانگي مراجعه و ثبت نام كنند.
نجفي گفت: ثبت نام از اول مهرماه آغاز شده و تسهيلات با كارمزد چهار درصد است.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
نكاتي كه هنگام خريد تابلو فرش دستباف بايد بدانيد
براي دستيابي به متنوع ترين فرش ها و تابلو فرش هاي دستباف تبريز و اطلاع از قيمت تابلو فرش دستباف ، به وب سايت گالري اصل فرش تبريز مراجعه نماييد. بهترين متخصص زنان و زايمان تهران فرش و تابلو فرش دستباف، هنري با قدمت سه هزار ساله در خطه آذربايجان است اما اين روزها با صدايي به جز سكوت در بازار و مشكلات گره خورده براي قالي بافان روبه رو نيستيم.
اگر گذرتان به بازار و صنايع دستي در خطه آذربايجان افتد بدون شك، محو تماشاي گلهاي رنگارنگ فرش دستباف خواهيد شد؛ هنر زيباست، اما آنچه كه زيبايي دو چنداني بدان ميبخشد دستان توانگر هنرمنداني است كه عمر خود را پشت دار قالي ميگذرانند.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان و بافندگان فرش دستباف تبريز: در سطح استان، تنها ۲۰ درصد از بافندگان در حوزه فرش دستباف بيمه هستند؛ فرش دستباف، اصليترين توليد ملي است با اين حال اگر به دنبال اقتصاد مقاومتي و دست يابي به اقتصاد پايدار هستيم بايد توجه جدي به بيمه بافندگان فرش دستباف نشان دهيم.
وي افزود: بافندگان فرش دستباف، سربازان واقعي اقتصاد مقاومتي بوده و در سطح كشور، بيشترين اشتغالزايي در حوزه بخش خصوصي مربوط به فرش دستباف و صنايع بافتنيهاي دستي ميباشد كه در استان ما نيز مضاعف است.
فرش و قالي دستباف اصيل تبريز، كاشان يا قم بر اثر پا خوردن، نور و شستوشو زيباتر ميشود و هيچگاه چشمنوازي خود را از دست نميدهد. اگر الياف فرش با استفاده از مواد طبيعي رنگ شده باشد، هر چه فرش بيشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالي و هنري بيشتري پيدا ميكند.
چرا فرش دستباف بهتر است؟ فرش و تابلو فرش دستباف اصيل تبريز، بر اثر شرايط محيطي و نور و ... هيچگاه كيفيت و چشمنوازي خود را از دست نميدهد. اگر الياف فرش با استفاده از مواد طبيعي رنگ شده باشد، هر چه فرش بيشتر پا بخورد و بماند، ارزش مالي و هنري بيشتري پيدا ميكند.
در بافت فرش دستباف از الياف طبيعي استفاده ميشود و به همين دليل در تابستان خنك و در زمستان گرم است. اما فرش ماشيني به خاطر مواد پلاستيكي اين ويژگي را ندارد.
اين را هم به ياد داشته باشيد كه برخي از اليافهاي مصنوعي براي كودكان، يا افراد مبتلا به بيماريهاي مانند آسم و آلرژي، حساسيتزا و مضر هستند. اما الياف طبيعي فرش دستباف هيچ گونه حساسيتي ايجاد نميكنند.
علاوه بر اينها، فرش دستباف به دليل استفاده از پشم، ابريشم و پنبه الكتريسيتهي ساكن توليد نميكند.
جذابيت ديگر تابلو فرش ابريشم ، طرحها و رنگهاي متنوع و آرامشبخش آن است كه ميتواند براي هر سبك و سليقهاي مناسب باشد.
چگونه كيفيت فرش و تابلو فرش دستباف را تشخيص دهم ؟ بررسي فرش از لحاظ طرح و اندازه (تقارن)
براي خريد تابلو فرش بايد به اندازههاي آن توجه كنيد. چند سانتيمتر اختلاف در ابعاد فرش در قسمتهاي بالا و پايين طبيعي است
و اصولاً از ويژگيهاي فرش دستباف به شمار ميرود، پس ميتوان از آن چشمپوشي كرد.
با تا كردن فرش از وسط و روي هم قرار دادن بالا و پايين آن ميتوان تقارن طرح را نسبت به محورهايي كه از مركز فرش ميگذرند،تشخيص داد.
با متر يا خطكش مدرج هم ميتوانيد فاصلهي نقاط مختلف فرش را نسبت به هم بسنجيد.
اگر فاصلهي لبههاي بالا و پايين قالي تا وسط ترنج، بيش از ۳ سانتيمتر با هم تفاوت داشته باشد، از ارزش و قيمت قالي كم ميشود.
به تقارن رنگ در اشكال بافته شده در فرش هم توجه كنيد. علاوه بر اين، دقت كنيد موتيفها و اشكال طرح در متن فرش ناتمام گذاشته نشده باشند.
هر خط و شاخهاي بايد شكل و امتداد طبيعي خود را داشته باشد و ناگهان در ميان طرح قطع و ناپديد نشده باشد.
بررسي كيفيت پرزهاي تابلو فرش پرز فرش بايد بادوام، درخشان و انعطافپذير باشد. فرشهايي كه پرز آنها نرم است، نسبت به فرشهايي با پرز ضخيم، دوام كمتر
و تمايل بيشتري به جذب گرد و خاك دارند. پرزهاي نرم همچنين به خوبي پرزهاي خشن تميز نميشوند.
چطور تعداد گرههاي فرش را بشماريم ؟
شمارش دقيق گرهها در واحد سطح را به كمك ذرهبيني ميتوان انجام داد كه به يك قاب مدرج به واحدهاي اندازهگيري (سانتيمتر يا اينچ) متصل شده است.با اين وسيله تعداد گرهها را در عرض و طول يك قاب جداگانه از فرش ميشمارند و در يكديگر ضرب ميكنند تا تعداد گرههاي موجود در يك واحد از سطح فرش به دست آيد.
در شمارش گرهها بايد خيلي دقت كرد، چون اختلاف شمارش حتي يك يا دو گره، نتيجهي محاسبهي كلي را خراب ميكند.براي صحت محاسبه بهتر است شمارش گرهها را در چند نقطهي مختلف فرش انجام و ميانگين آنها را ملاك محاسبه قرار داد.
نكته: تراكم قسمتهاي پايين فرش معمولاً بيشتر از قسمتهاي بالايي آن است.
چگونه رج فرش را تشخيص دهيم ؟ راي تعيين گره هاي فرش ، يك واحد معين از مساحت آن را در پشت قالي و يا قاليچه انتخاب كرده و گره هاي موجود در آن را مي شمارند (اين شمارش را مي توان در فرش هاي ريز بافت با كمك ذره بين هاي مدرج و مخصوص انجام داد).
براي تعيين رج فرش ابتدا نقطه اي از پشت فرش را انتخاب كنيد و يك سوزن در عرض فرش قرار دهيد. سپس توسط يك خط كش از آن سوزن به اندازه ي ۷ سانتيمتر جدا كنيد و در نقطه دوم نيز يك سوزن ديگر قرار دهيد. حال تعداد گره هاي موجود در فاصله ي بين دو سوزن را بشماريد. اين تعداد گره ها رج فرش را برايتان تعيين مي كنند. بديهي است كه يك فرش با كيفيت بالا در نقاط مختلف رجشمار برابري دارد.
همچنين فرشي كه داراي تعداد گره در طول و عرض آن يكسان است ، نشان است دقت و حوصله ي بافنده آن دارد. فرش ها با توجه به تعداد گره هايشان در واحد سطح درجه بندي هاي مختلفي دارند. شايد براي شما اين سوال پيش آمده باشد كه تعداد گره هاي يك فرش را چگونه محاسبه مي كنند. براي پاسخ به اين سوال بايد گفت كه اصولا يك روش مرسوم براي محاسبه ي تعداد گره هاي يك فرش وجود دارد. كافيست تعداد گره هاي موجود در مساحت ۱۰ سانتي متر مربع از فرش را بشماريد. سپس اين رقم را در مساحت كل فرش ضرب نماييد.
راهنماي خريد فرش و تابلو فرش دستباف مطابق با طراحي داخلي خانه رعايت برخي اصول در رابطه با انتخاب فرش و دكوراسيون، علاوه بر اين كه نشانگر ذوق و سليقهي شما است در دوام و پاكيزگي و نمود هرچه بيشتر فرش هم تاثير دارد. براي دكوراسيون بهتر، علاوه بر رنگ، بايد به بافت، اندازه و طرح فرش توجه كنيد.
بافت فرشهاي كمدوام، ظريف، ابريشمي، قديمي، عتيقه يا زمينه روشن را نبايد در اتاق نشيمن، نهارخوري و اتاقهاي كودكان قرار داد. محل مناسب براي اينگونه فرشها اتاق پذيرايي، اتاق خواب، كتابخانه و به طور كلي مكانهاي كم رفت و آمد است.
اندازه فرش اتاق نهارخوري بايد به اندازهاي باشد كه پايههاي صندليهاي مستقر در اطراف ميز نهارخوري كاملا روي آن قرار گيرد. به عبارتي ديگر فرش بايد از هر طرف حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتيمتر بزرگتر از ميز نهارخوري باشد.
در سالنهاي پذيرايي فرش مقابل مبلها و كاناپه را بهاندازهاي انتخاب ميكنند كه ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداري از سطح آن هم زير پايههاي مبلها و كاناپه قرار گيرد. بهتر است مقابل كاناپه و مبلها را با يك جفت قاليچه فرش نكنيد، چون از نظر زيبايي تاثير نامطلوب و ناخوشايندي دارد.
در سوي مقابل، بهجاي فرش كردن اتاق خواب با يك تخته فرش بزرگ كه بهاجبار قسمتهايي از آن زير تخت خواب ميرود، بهتر است از چند تخته قاليچهي كوچك و پاتختي، ترجيحا در رنگهاي روشن استفاده كنيد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
رئيس اداره فرش سازمان صمت زنجان: قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند
زنجان-رئيس اداره فرش سازمان صمت زنجان گفت: در راستاي توسعه توليد فرش دستباف قالي بافان زنجاني تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي كنند.
محسن جعفري در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود ۶۰ هزار بافنده قالي در استان زنجان خبر داد و گفت: از اين تعداد تنها پنج هزار نفر بيمه هستند. وي از پرداخت تسهيلات به قالي بافان در استان زنجان خبر داد و اظهار كرد: از اول مهرماه پرداخت تسهيلات ارزان قيمت در استان آغاز ميشود.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان گفت: قالي بافان زنجاني ميتوانند در سامانه مشاغل خانگي ثبت نام كرده و تسهيلات لازم را از ۱۰ ميليون تومان تا ۲۰۰ ميليون تومان را با كارمزد چهار درصد دريافت كنند.
جعفري تاكيد كرد: تسهيلات بالا به توليد كنندگان قالي در استان زنجان پرداخت ميشود تا بتوانند فعاليت خود را توسعه بدهند.
وي افزود: هدف از پرداخت اين تسهيلات افزايش توليد فرش دستباف و ايجاد اشتغال براي قالي بافان است چرا كه به علت ورود ويروس كرونا فعاليت كار گاههاي فرش در استان بسيار كمرنگ شده است.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان تصريح كرد: قالي بافان در زمان مقرر به سامانه مراجعه و براي دريافت تسهيلات ثبت نام كنند. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |