همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

شب عيد سارقان را ناكام بگذاريد

قاليشويي سهروردي

 

پدرام تنها قرباني قاليشويي تقلبي نيست و چندين نفر ديگر نيز فرش‌هاي دستباف و نفيس‌شان را در اختيار كارگران قلابي قاليشويي قرار داده‌اند. اين شگرد فقط يكي از روش‌هاي سرقت دزدان در شب عيد است؛ مردان تبهكاري كه مي‌خواهند ره صدساله را يك‌شبه طي كنند، در اين ايام فعال‌تر مي‌شوند و شگردهاي مختلفي را براي رسيدن به نقشه‌هايشان اجرا مي‌كنند.


به گزارش ايسنا، روزنامه ايران نوشت:‌ ««ما يكي از قاليشويي‌هاي مطرح و بنام كشور هستيم.» خانم اپراتور پشت خط تلفن اين جمله را گفت و به‌ دنبال آن آدرس خانه مشتري را گرفت تا كارگران كارخانه را به آنجا بفرستد و فرش‌هايشان را براي شست‌وشو به كارخانه منتقل كنند.

مرد جوان تلفن را قطع كرد و خوشحال از اين كه موفق شده بود در آخرين روزهاي سال و در اوج شلوغي، يك قاليشويي معتبر و معروف را براي شست‌وشوي فرش‌هاي نفيس خانه‌اش پيدا كند به همسرش گفت: خانم خيالت راحت! امروز ميان فرش‌ها را ببرند براي شست‌وشو. همسرش گفت: جاي مطمئنيه؟ از كجا شماره‌اش را پيدا كردي؟ توي اينترنت جست‌وجو كردم. كلي تبليغات كرده بودن. ۱۰ خط شماره تلفن داره و تلفنشم گويا بود. بعد از چند تا شماره‌گيري اپراتورش جواب داد و آدرس دادم.

يك ساعت بعد از تماس پدرام بود كه زنگ خانه به صدا درآمد. مردي از او خواست در را باز كند تا قالي‌ها را براي شست‌وشو ببرند. دقايقي بعد هم دو پسر جوان با لباس‌هاي يك شكل كه آرم شركت قاليشويي پشت لباس حك شده بود قدم در خانه ويلايي پدرام گذاشتند. بلافاصله شش تخته فرش نفيس و دستباف را به كمك همكارش جمع كردند و به داخل خودرويشان كه روي آن نيز آرم همان شركت قاليشويي و شماره تلفن‌هايش نوشته بود، منتقل كردند. سپس يك برگ فاكتور نيز به پدرام دادند و گفتند: شست‌وشوي فرش‌ها پنج روز كاري طول مي‌كشد. چون شب عيد است و حجم سفارشات بالاست و دلمان نمي‌خواهد فرش‌هاي شما بي‌كيفيت شسته شود. از ساعت سه تا پنج بعدازظهر روز پنجم، فرش‌ها مقابل خانه‌تان تحويل داده مي‌شود. بعد از دريافت فرش‌ها لطفاً نظر خودتان را درخصوص كيفيت كارمان اعلام كنيد. بعد هم سوار خودرو شدند و در حالي كه فرش‌هاي نفيس روي فرش‌هاي ديگر مشتري‌ها در قسمت بار حمل مي‌شد، آنجا را ترك كردند. پدرام نيز با در دست داشتن قبض فرش‌ها با خيال راحت وارد خانه شد و با ديدن تابلو فرش‌هاي روي ديوار آهي از نهادش برخاست و با خودش گفت: اي كاش اينها را هم براي شست‌وشو داده بودم.

پنج روز بعد پدرام و همسرش هر چه منتظر ماندند، خبري از تحويل فرش‌ها نشد. با تلفن كارخانه تماس گرفتند همه خط‌ها اشغال بود. به ناچار تا فردا صبر كردند اما باز هم خبري نشد و همچنان تلفن‌ها بوق اشغال مي‌زد. پدرام نگران و مضطرب بود. با خودش مي‌گفت اگر فرش‌ها را دزديده باشند، چه كار كنم. همسرش مدام سرزنش‌اش مي‌كرد و مي‌گفت يك ميليارد تومان فرش‌هايمان بر باد رفت. روز هفتم پدرام به آدرسي كه بالاي قبض نوشته شده بود، مراجعه كرد اما اصلاً چنين شركت و كارخانه‌اي وجود نداشت. اين بار ديگر مطمئن شد با دستان خودش فرش‌هاي باارزش خانه‌اش را در اختيار سارقان قرار داده است. بدون معطلي با پليس تماس گرفت و بعد هم براي ثبت شكايت و پيگيري راهي كلانتري شد.

زماني كه پدرام مقابل افسر پرونده قرار گرفت و ماجراي سرقت فرش‌هايش را مطرح كرد، گفت: جناب سروان من به تبليغات در فضاي مجازي اعتماد كردم. نام و آرم شركت قاليشويي متعلق به يك شركت معروف بود. من اصلاً تصورش را هم نمي‌كردم همه چي جعلي و تقلبي باشد؛ حتي آرم روي ماشين هم وجود داشت و شماره‌هايي كه تماس گرفتيم گويا بود. داخل خودرو هم تعداد زيادي فرش بود كه براي شستن مي‌بردند. شش تخته فرش‌هاي باارزشم از دست رفت، همسرم مدام سرزنشم مي‌كند. تازه خدا رحم كرد مي‌خواستم فرش‌هاي مادرزنم را هم به همين كارخانه بدهم. چقدر خوب شد اين كار را نكردم، وگرنه با همسرم كارمان به طلاق مي‌رسيد.

شكايت‌هاي سريالي

با شكايت پدرام، پرونده‌اي تشكيل و تحقيقات افسر پرونده آغاز شد. مأموران بلافاصله به سراغ آدرسي كه پدرام داده بود رفتند اما مشخص شد متهمان آن دفتر را براي چند روز اجاره كرده بودند؛ آن هم با مدارك جعلي. اين ساده‌ترين راه براي سرقت بود نه دغدغه بالارفتن از ديوار خانه‌هاي مردم را داشتند و نه مجبور بودند صورتشان را با نقاب و كلاه بپوشانند، روز روشن به در خانه‌هاي مردم رفته و فرش‌هايشان را جمع كرده و با خود مي‌بردند.

در ادامه تحقيقات مشخص شد كه پدرام تنها قرباني اين قاليشويي تقلبي نيست و چندين نفر ديگر نيز فرش‌هاي دستباف و نفيس‌شان را در اختيار كارگران قلابي قاليشويي قرار داده‌اند.

تنوع شگردهاي سرقت

اين شگرد فقط يكي از روش‌هاي سرقت دزدان در شب عيد است؛ مردان تبهكاري كه مي‌خواهند ره صدساله را يك‌شبه طي كنند، در اين ايام فعال‌تر مي‌شوند و شگردهاي مختلفي را براي رسيدن به نقشه‌هايشان اجرا مي‌كنند.

يكي ديگر از روش‌هاي سرقت كه در آخرين روزهاي سال افزايش مي‌يابد، سرقت در نقش كارگران شركت‌هاي خدماتي است؛ چرا كه ايرانيان هر ساله به رسم سنتي ديرين به خانه‌تكاني و نظافت محل كار و زندگي خود مي‌پردازند و در اين ميان برخي كه يا توانايي انجام كارهاي خانه‌شان را ندارند يا ترجيح مي‌دهند با پرداخت پول به كارگران، زحمت و سختي كار را از سرشان بردارند، به شركت‌هاي خدماتي متوسل مي‌شوند تا برايشان كارگران زن و مرد بفرستند و اين موضوع دستمايه خوبي براي برخي مجرمان و خلافكاران است تا با راه‌اندازي چند روزه اين شركت‌هاي صوري و ارسال كارگر به خانه افراد، نقشه تبهكاري‌هايشان را اجرا كنند و صاحبخانه از همه‌ جا بي‌خبر كه به اين افراد اعتماد كرده تا گرد و غبار يك ساله را از وسايل خانه‌اش بزدايند، در آخر متوجه مي‌شود پول و طلا و وسايل با ارزش‌اش را از دست داده است.

عده‌اي از سارقان نيز راهي مراكز خريد و بازارها مي‌شوند تا جيب كساني را كه براي خريد شب عيد به اين مراكز آمده‌اند، خالي كنند. برخي نيز از فرصت استفاده كرده و خانه‌هايي را كه در ايام عيد صاحبانشان به مهماني و تفريح و مسافرت رفته‌اند، جارو و خوشي سفرهاي نوروزي را به كامشان تلخ مي‌كنند.

به افراد ناشناس اعتماد نكنيد

سرهنگ كارآگاه علي كنجوريان، معاون مبارزه با سرقت‌هاي خاص پليس آگاهي در اين باره مي‌گويد: همواره در پايان سال ما با افزايش بعضي از سرقت‌ها مواجه مي‌شويم كه يكي از آنها سرقت از خانه‌ها با عنوان كارگر نظافتچي و خدماتي است. در اين ايام تعدادي شركت‌هاي خدماتي غير مجاز و واهي تأسيس شده و سارقان در نقش كارگرهاي خدماتي وارد خانه‌ها مي‌شوند. براي جلوگيري از اين سرقت‌ها مردم بايد تا جايي كه امكان دارد به اين شركت‌هاي ناشناس و نوظهور اعتماد نكرده و از شركت‌هاي معتبر و بنام يا از مراكزي كه مورد اعتمادشان است، كارگر خدماتي درخواست كنند و با هر شماره‌اي تماس نگرفته و هر شخصي را به خانه‌هايشان راه ندهند.

از سوي ديگر در صورتي كه كارگري را براي نظافت به خانه راه دادند، از قبل اموال و وسايل با ارزش و گرانبهايشان را از معرض ديد و دسترس دور كنند؛ چرا كه در دسترس بودن اين اموال امكان سرقت را فراهم مي‌كند. زماني كه كارگر خدماتي به خانه مي‌آيد، در تمام مدت يك نفر در محلي كه او كار مي‌كند بايد حضور داشته باشد. از سويي وقتي افراد براي نظافت به خانه مي‌آيند، صاحبخانه نبايد تنها در خانه باشد. ما مواردي را داشته‌ايم كه صاحبخانه تنها بوده و سارق تحت پوشش كارگر خدماتي وارد شده و در فرصتي مناسب در را به روي همدستانش باز كرده و با ورود آنها به خانه دست و پاي صاحبخانه را بسته و سرقت را انجام داده‌اند.

مورد ديگري كه بايد به آن در اين ايام توجه داشت، قاليشويي‌ها هستند. ما ايرانيان در اين ايام اغلب فرش‌هايمان را براي شست‌وشو به قاليشويي‌ها مي‌سپاريم ولي يادمان باشد حتماً بايد قالي‌ها را به مراكز شناخته‌شده و معتبر سپرد. به تبليغات واهي اعتماد نكرده و از سويي بايد حواس‌شان باشد افرادي كه براي بردن قالي به قاليشويي مي‌آيند، افراد تأييدشده از سوي قاليشويي باشند؛ چرا كه بعضي از سارقان خود را به جاي كارگران قاليشويي جا مي‌زنند و به اين شيوه قالي‌ها را به سرقت مي‌برند.

كلاهبرداري‌هاي شب عيد

يكي ديگر از مواردي كه بايد به آن توجه داشت، بحث كلاهبرداري‌هاي شب عيد است. در مواردي پيامك‌هايي براي مشتركان ارسال مي‌شود، تحت عنوان خريد ارزان‌قيمت بليت هواپيما، قطار يا تورهاي مسافرتي كه اين افراد مبلغي را به‌ عنوان پيش‌پرداخت دريافت مي‌كنند تا بليت رزرو شود اما در حقيقت آنها اين مبلغ را از مشتري‌ها گرفته و بعد از آن هم بدون ارائه هيچ خدماتي ناپديد مي‌شوند. تهيه بليت يا رزرو تور حتماً بايد از مراكز معتبر و داراي مجوز از سازمان گردشگري صورت گيرد.

معاون مبارزه با سرقت‌هاي خاص پليس آگاهي پايتخت درباره نوع ديگري از سرقت‌ها كه در ايام عيد افزايش مي‌يابد، مي‌گويد: سرقت از منازل يكي ديگر از سرقت‌هايي است كه در اين ايام بيشتر رخ مي‌دهد. در اين مورد بحث حفاظت منزل بخصوص خانه‌هاي طبقات اول و دوم را حتماً بايد مد نظر داشته باشيم. نصب حفاظ روي ديوار حياط يا مقابل بالكن و پشت در و پنجره‌ها و نصب دوربين‌هاي مداربسته مقابل خانه‌ها از جمله مواردي است كه شهروندان براي جلوگيري از سرقت بايد رعايت كنند. از طرفي نگهداري اموال باارزش و گرانبها در خانه كار اشتباهي است و هر چقدر هم بگوييد كه جاسازي خوبي داريم بالاخره سارق آن را پيدا مي‌كند. بهترين كار اين است كه شهروندان طلا و جواهراتشان را در بانك نگهداري كنند يا اين كه قبل از ترك خانه حتماً به همسايه خبر دهند.

سرهنگ كارآگاه علي كنجوريان ادامه مي‌دهد: يكي ديگر از مواردي كه بايد به آن توجه كرد، بحث انتقال طلاهاي كيفي است. پليس به اتحاديه طلا و جواهرفروشان نيز اعلام كرده است كه براي جابه‌جايي اين طلاها، از شركت‌هاي انتظامي كمك بگيرند و قبل از اين نقل و انتقالات طلافروش‌هاي كيفي، حتماً موضوع را به پليس پيشگيري يا مراكز انتظامي خبر دهند و از آنها براي اين جابه‌جايي كمك بگيرند. سارقان خيلي زود اين طلافروشان را شناسايي مي‌كنند و در كمين مي‌نشينند؛ چرا كه حمل يك كيف با چندين كيلو طلا سوژه مناسبي براي سرقت است و در فرصتي مناسب طعمه سارقان قرار مي‌گيرند.

وي به سرقت‌هاي جيب‌بري نيز اشاره كرده و مي‌گويد: سرقت ديگري كه در اين ايام رواج بيشتري پيدا مي‌كند، جيب‌بري است. تجمع و شلوغي در بازارهاي بهاره، متروها و اتوبوس‌ها، بهترين فرصت براي سارقان جيب‌بر است. بهترين كار اين است كه مردم پول نقد با خود حمل نكنند.

شرايط را براي سارقان ناامن كنيم

حجت كيوان هاشمي، رئيس شعبه ۱۰۲ مجتمع قضايي عدالت، در پاسخ به اين سؤال كه براي كاهش سرقت‌هاي شب عيد چه بايد كرد، مي‌گويد: مهم‌ترين موضوع هماهنگي ناجا با قوه قضائيه است. هر چه اين ارتباط و هماهنگي منسجم‌تر باشد، قطعاً نتيجه بهتري به‌ دست خواهد آمد. در كنار آن، با توجه به شلوغي شب عيد و گستردگي كار پليس، استفاده از ضابط‌هاي قضايي خاص مانند نيروهاي بسيج براي همكاري با پليس حائز اهميت است. همچنين حضور نيروهايي مانند بسيج در محلات بسيار مهم است؛ چرا كه اگر محل سرقت براي سارق ناامن باشد، قطعاً جرم عقيم مي‌ماند و اين بهترين راه براي پايش مجرمان و جلوگيري از جرم است و اين نيروهاي كمكي مي‌توانند در اين امر مؤثر باشند. وقتي داخل كوچه و خيابان مأمور پليس يا بسيج حضور داشته باشد و قدم بزند آن محل بيمه شده و سارق ديگر جرأت نمي‌كند براي سرقت به آن خيابان برود. اين مهم‌ترين راهكار براي پيشگيري از وقوع جرم است و در مرحله بعد نيز استفاده از سيستم‌هاي امنيتي و تمهيدات براي جلوگيري از سرقت قرار دارند و مؤثرترين كار ناامن‌كردن محل سرقت براي سارق است. بي‌شك وقتي متهم بداند در محلي كه براي سرقت انتخاب كرده، نه از مأمور خبري هست و نه از صاحبخانه با خيال راحت وارد محل شده و به آساني سيستم امنيتي را هم از سر راه برمي‌دارد.

مجازات جنبه عمومي جرم

وي درباره دومين راهكاري كه به مردم براي حفظ اموالشان و جلوگيري از سرقت‌ها پيشنهاد مي‌شود، اين‌ طور توضيح مي‌دهد: مي‌توان در كلانتري‌ها يا محل‌هايي كه زير نظر ناجا است، مقرهايي در نظر گرفته شود و آنها كارشناساني را به خانه‌ها بفرستند تا اين كارشناسان اعلام كنند كه چه شكست‌هاي حفاظتي در ساختمان‌ها وجود دارد و بدين‌ترتيب مالكان ساختمان‌ها نيز زير نظر پليس و با توجه به راهكارهاي اعلامي اين شكست‌هاي حفاظتي را برطرف كنند. به‌ عنوان مثال بگويد قفل در ورودي مشكل دارد يا پنجره بايد حفاظ داشته باشد. در نظر گرفتن چنين كارشناساني و اعلام شكست‌هاي حفاظتي، خيلي مهم‌تر و كارآمدتر از هشدارهايي است كه پليس اعلام مي‌كند. وجود محل‌هايي كه يك شهروند بتواند به آن مراجعه كند تا مشكلات ساختمانش را بداند در جلوگيري از وقوع جرم كمك‌كننده است.

او درباره مجازات سارقان نيز مي‌گويد: سارقاني كه با تلاش پليس بازداشت شده‌اند، در صورتي كه با رضايت شاكي مواجه شوند و رد مال مالباخته‌ها را پرداخت كنند، از آنجا كه سرقت جنبه عمومي دارد، حتي با رضايت شاكي و رد مال هم مجازات از آنها ساقط نمي‌شود و بايد مجازاتش را تحمل كند.»

تعميرات كابينت

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۵۸:۰۲ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی