همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

تعصب مرا به سمت نقشه فرش لري كشاند/ صفر تا صد كار را تنها انجام مي‌دهم

عصمت حاتمي بافنده فرش كه توانسته چندين كارگاه فرش راه اندازي و نيروهاي زيادي را مشغول به كار كند، حدود يكسال است كه به دنبال بافت فرش لري است، او از عدم حمايت متوليان و نبود نقشه فرش لري گلايه دارد.

خبرگزاري فارس لرستان- نسرين صفربيرانوند، عصمت حاتمي بافنده‌اي كه سال 88  براي سرگرمي و علاقه به فرش‌بافي روي آورده بود و به دليل لذتي كه از بافت فرش برده كار را ادامه داده است، مي‌گويد: زماني كه روي تابلو فرش بودم تا عمق تار و پود فرش مي‌رفتم وقتي تاري بريده مي‌شد خودم آن را درست مي‌كردم.

 

وي كه سال 89 اقدام به راه اندازي كارگاه كرده بود، مجوز شركت تعاوني را هم گرفته و داراي چند كارگاه و حدود يكصد نيرو است، سرزندگي ، نشاط و صميمتي كه  حاتمي با بافندگان فرش دركارگاهش دارد جلب توجه مي‌كند، ديدن دست‌هايي كه گره مي‌زنند تا نقشي بيافرينند حس خوبي در انسان ايجاد مي‌كند.

 

او معتقد است: زماني كه شروع به بافتن فرش مي‌كني آنچنان غرق در طرح و نقشه مي‌شوي كه مشكلات و دغدغه‌ها را از ياد مي‌بري و به نوعي به آرامش مي‌رسي، اين صحبت حاتمي را مختاري يكي از بافندگان فرش كه در كارگاه حضور دارد تاييد مي‌كند و مي‌گويد: حدود دوهفته است كه آموزش مي‌بينم زماني كه پاي دار قالي هستم تمركزم تنها روي گره و نقشي است كه مي‌زنم.

 

زماني كه از تلويزيون مي‌شنيدم كسي مي‌گفت: عاشق كارم هستم برايم قابل درك نبود و حتي مسخره مي‌كردم اما وقتي خودم به اين عرصه ورود كردم متوجه شدم كه عشق به كار يعني چه، حالا من عاشق كار هستم و با وجود مخالفت خانواده همچنان ادامه مي‌دهم خانواده حريف من نمي‌شوند.

نقشه فرش لري نداريم

 

حاتمي در مورد نبود نقشه فرش لري مي‌گويد: با اينكه فرش بافان لرستان يكي از بهترين بافندگان هستند اما متاسفانه فرش لري هيچ نقشه‌ي ندارد چند سال پيش خانم هخامنشي نقشه فرش لري را طراحي كرد اما هيچ كس آن را به عنوان نقشه لري قبول ندارد زيرا تغييراتي در اين نقشه اعمال شده است

 

متاسفانه هيچ حمايتي از فرش بافان در لرستان صورت نمي‌گيرد نه نقشه در اختيار ما قرار مي‌دهند نه تسهيلات خوب حتي طراح خوبي هم نداريم، اين در حالي است كه فرش‌بافان لرستان جزو بهترين ها هستند.

شايد بخواهيد بخوانيد: قاليشويي هفت حوض

مشكل ديگر نبود بازار فروش است، همشهريان ما فرش دست بافت را از تبريز خريداري مي‌كنند و توجهي به فرش توليد شده در استان ندارند.

در استاني مانند رنگ خوب، وام خوب و كارگاه مناسب باي فرشبافان و شركت‌هاي فرش فراهم است اما ما در لرستان محدود هستيم ما به آنها نمي‌رسيم چون حمايتي صورت نمي‌گيرد.

 

من ليست نيروها را اعلام كرده‌ام اما بيمه نشده‌اند تامين اجتماعي كه چندين سال است عقب كشيده، قرار است با تسهيلات 5 ميليون توماني  بيمه ايران سه سال سابقه بيمه را براي آنها اعمال كند در حالي كه در ابتدا قرار بود بيمه آنها رايگان باشد.

 

سازمان صنعت و معدن به عنوان متولي بايد پيگير ماجراي نقشه لري باشد و حمايت كند نه اينكه كار را به امان خدا رها كند، چرا نخ و نقشه بايد مال تبريز اگر راست مي‌گويند قلعه، لباس سنتي شال و ستره را براي نقشه فرش لري طراحي كنند.

 

صفر تا صد فرش لري را خودم انجام دادم

 

يكسال پيش در نمايشگاه بين المللي فرش در تهران حضور پيدا كردم و تابلو فرش و فرش‌هايي كه توسط بافندگان لرستان تهيه شده بودن در غرفه لرستان عرضه كردم يكي از غرفه داران تبريز وقتي به غرفه ما آمد گفت كه اينها فرش لري نيست توليد تبريز است من هم تصميم گرفتم هر طور شده يك نقشه فرش لري تهيه كنم پس از جستجو يك فرش بسيار كهنه و قديمي در سراب دوره را پيدا كردم و چندين دار را از روي همان نقشه راه اندازي كردم.

 

نقش اين فرش يك حوضچه است تمام نخ و طراحي و رنگ را يعني از صفر تا صد خودمان انجام داديم، پشم را از گله دار خريداري و پس از تبديل به نخ با رنگ گياهي در يك ديگ بزرگ آن آماده كردم تا در اختيار فرش بافان قرار دهم، و در نمايشگاهي كه شهريور برگزار مي‌شود بگويم اين فرش لري است.

 

اندازه اين فرش‌ها دو متر و چاركي است ، از شش داري كه راه اندازي كردم يك فرش تمام شده و شور و پرداخت آن هم انجام شده است ما بقي هم تا نمايشگاه آماده مي‌شوند، من در نمايشگاه امسال با فرش لري حاضر مي‌شوم اما يك دست صدا ندارد، تنها به دليل تعصبي كه به استان دارم مي‌خواهم بگويم صفر تا صد اين فرش مال لرستان است.

اين فرش لري اكنون مانند هندوانه دربسته است نمي‌شود قيمتي تعيين كرد، اين فرش به دليل رنگ طبيعي مشتري خاص خودش را دارد.

 

وي در مورد زمان بافت تابلو فروش و فرش مي‌گويد: بستگي به اندازه تابلو فرش يا فرش دارد، تابلو فرش به دليل ظرافتي كه دارد زمان بيشتري نياز داردا ما فرش درشت بافت زمان كمتري مي‌خواهد، يك تابلو فرش يك متري با فرش دو متر و نيمي درشت بافت به لحاظ زمان برابري مي‌كند.

 

در تابلو فرش گره ريز بيشتر است اما در فرش درشت بافت گره متر است،  فرش سه متري سه ماه زمان مي‌برد اگر به صورت تفريحي باشد، اما اگر مرتب كار شود ظرف دو ماه تمام مي‌شود.

 

حاتمي در مورد درآمد حاصل از بافت فرش نيز توضيح مي‌دهد: اين مورد نيز بستگي به نوع فرش دارد دستمزد بافت يك تابلو فرش حدود چهار ميليون تومان است، فرش درشت بافت هم طبق تعرفه اتحاديه 800 تومان است اما من يك ميليون تومان پرداخت مي‌كنم، يكي از بافندگان ظرف يكسال حدود 9 تابلو فرش آماده كرده با وجود سه فرزند و حدود بيست ميليون تومان درامد كسب كرد.

 

سالانه دويست متر فرش توسط بافندگان كه در كارگاه هستند انجام مي‌شود البته متراژ فرش‌ بستگي به سرمايه دارد، زيرا توليد يك فرش هزينه دارد از خريد نخ كيلويي دويست هزار تومان تا هزينه شور و پرداخت و دستمزد بافندگان از طرفي همانطور كه اشاره كردم حمايت چنداني از ما صورت نمي‌گيرد. 

مقالات ديگر: گل فروشي سعادت آباد

نكته ديگر اينكه هزينه راه‌اندازي كارگاه فرش در حال حاضر كمتر از يكصد ميليون تومان نيست از تهيه دار گرفته تا رهن و اجاره و نخ و ابزار ....

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۷ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۴۱:۵۴ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی