همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

تحريم هاي داخلي صادرات فرش دستباف را زمين زد

تا دو دهه قبل ما سالانه يك ميليارد دلار صادرات فرش داشتيم اما بيشتر به دليل تحريم داخلي اين عدد به ۷۰ ميليون دلار رسيده است.

گروه اقتصادي: عبدالله بهرامي در مورد وضعيت توليد و صادرات فرش اظهار داشت: صادرات فرش در ۴ ماه نخست امسال ۱۵ ميليون دلار بود و مشخص نيست تا پايان سال بتواند به ۵۰ ميليون دلار برسد.

 

 

به گزارش بولتن نيوز، رئيس اتحاديه تعاوني فرش دستباف افزود: كاهش صادرات دو دليل عمده دارد؛ دليل نخست تحريم دولت آمريكا از سال ۹۷ است چراكه ۳۰ درصد از صادرات فرش ما به بازار آمريكا بود. ۷۰ درصد ديگر افت صادرات هم ناشي از تحريم‌هاي داخلي بوده است.

 

صادرات فرش اغلب به صورت اماني است

 

وي با اشاره به مصوباتي كه به مثابه تحريم داخلي، دست و پاي صادركنندگان را بسته است، گفت: مصوبه تعهد ارزي بانك مركزي يكي از دلايل افت صادرات است، زيرا اولاً اختلاف مبلغ ريالي دلار آزاد با نيمايي زياد است و همچنين صادرات فرش با صادرات ساير كالاها فرق مي‌كند. فرش عموماً به صورت اماني صادر مي‌شود و خريدار در همان لحظه پول نمي‌دهد. ممكن است فرش برگشت داده شود و يا از كشوري به كشور ديگر ارسال شود.

 

مصوبه تعهد ارزي بانك مركزي يكي از دلايل افت صادرات است. فرش عموماً به صورت اماني صادر مي‌شود و خريدار در همان لحظه پول نمي‌دهد. ممكن است فرش برگشت داده شود و يا از كشوري به كشور ديگر ارسال شود

 

بهرامي با بيان اينكه صادركنندگان عطاي صادرات را به لقايش بخشيدند، گفت: از اين رو صادركنندگان براي اينكه دچار مشكل نشوند و يا بعنوان بدهكار ارزي به قوه قضائيه معرفي نشوند، امسال و سال گذشته مبادرت به صادرات فرش نكردند و سرمايه‌هايشان را در بخش‌هاي ديگر كشور سرمايه گذاري كرده‌اند كه نه مالياتي دارد و نه زياني و در عين حال سودآوري خوب و بي دردسري هم دارد.

 

وي ادامه داد: در اين مورد بارها با بانك مركزي و وزارت صمت از طرق مختلف جلسه گذاشته‌ايم و گفتيم كه فرش دستباف پرچم دوم ايران است و شما به جاي ريختن آب در آسياب دشمن به فعالان بخش فرش كمك مي‌كرديد. وقتي دشمن بعد از موشك دست روي فرش گذاشت يعني اين صنعت جايگاه ويژه اجتماعي و اقتصادي دارد. اگر كسي حداقل اطلاعات اقتصادي هم داشته باشد مي‌داند كه ۹۵ درصد اين صنعت صادرات محور و ارزآور است و بايد حمايت شود؛ مسئولان بايد صادرات اين محصول را تسهيل و فعالان را تشويق به توليد مي‌كردند تا بتوان تا حدودي خلأ ارز نفتي را از اين طريق پر كرد.

 

بارها با بانك مركزي و وزارت صمت از طرق مختلف جلسه گذاشته‌ايم و گفتيم كه فرش دستباف پرچم دوم ايران است و شما به جاي ريختن آب در آسياب دشمن به فعالان بخش فرش كمك مي‌كرديد

 

رئيس اتحاديه تعاوني فرش دستباف افزود: بانك مركزي مي‌گويد با كاهش درآمد ارزي مواجه شده و بايد به يك شكلي صادركننده را ملزم به برگرداندن ارز كرد اما صادرات فرش با صادرات ساير كالاها فرق دارد و نمي‌توان همچون ساير صادركنندگان با اين بخش برخورد كرد.

 

پارسال صادرات فرش ۷۰ ميليون دلار بود

 

وي افزود: تا دو دهه قبل ما سالانه يك ميليارد دلار صادرات فرش داشتيم و در ده سال اخير كه در بدترين شرايط تحريمي بوديم، سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ ميليون دلار فرش صادر كرديم، اما از پارسال كه بانك مركزي بحث پيمان سپاري و تعهد ارزي را اجرا كرد كل صادرات فرش ما در سال گذشته به ۷۰ ميليون دلار رسيد.

 

تا دو دهه قبل سالانه يك ميليارد دلار صادرات فرش داشتيم و در ده سال اخير كه در بدترين شرايط تحريمي بوديم، سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ ميليون دلار فرش صادر كرديم، اما از پارسال كه بانك مركزي الزام به رفع تعهد ارزي كرد كل صادرات فرش ما در سال گذشته به ۷۰ ميليون دلار رسيد

شايد بخواهيد بيشتر بخواهيد: قاليشويي در فدك

بهرامي گفت: بازار خارجي را از دست داديم و به دليل اينكه خريد فرش دستباف اولويت مردم نيست و همچنين به دليل شيوع كرونا بازار داخلي را هم از دست داده‌ايم كه اين موضوع به نزولي شدن توليد منجر مي‌شود.

 

به واردكننده ابريشم و پشم تبديل شده‌ايم

 

وي با بيان اينكه از سويي ديگر نيز به تأمين مواد اوليه فرش توجهي نشده است، تصريح كرد: ما تبديل به يكي از بزرگترين واردكنندگان پشم و ابريشم شده‌ايم اين در حاليست كه در كشور هم مزيت بسيار بزرگي در توليد ابريشم داشتيم و تا دو دهه قبل از صادركنندگان اين محصول بوديم. بهترين پشم‌ها را در كشور داريم اما به علت عدم فرآوري، به صورت خام صادر مي‌شود و پس از فرآوري شدن در كشورهاي خارجي با قيمت بالايي به كشور برمي‌گردد كه همين موضوع توليد را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد زيرا قيمت تمام شده را به شدت بالا مي‌برد.

 

بهرامي گفت: در حال حاضر نرخ هر كيلوگرم ابريشم بين يك ميليون و ۸۰۰ تا ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان است.

 

به يكي از بزرگترين واردكنندگان پشم و ابريشم تبديل شده‌ايم اين در حالي است كه در كشور مزيت بسيار بزرگي در توليد ابريشم داشتيم و تا دو دهه قبل، صادركننده اين محصول بوديم. بهترين پشم‌ها را در كشور داريم اما به علت عدم فرآوري، به صورت خام صادر مي‌شود و پس از فرآوري شدن در كشورهاي خارجي با قيمت بالايي به كشور برمي‌گردد

 

رئيس اتحاديه تعاوني فرش دستباف گفت: به طور كلي حوزه فرش دستباف با كاهش توليد، كاهش صادرات، عدم حمايت داخلي در بحث تأمين سرمايه و عدم اجراي بيمه قاليبافان مواجه شده است.

 

تهاتر براي صادركننده فرش راحت نيست

 

وي در مورد تهاتر، اظهار داشت: امكان تهاتر وجود دارد اما تهاتر كار راحتي نيست؛ تخصص صادركننده در صادرات است. فرد بايد به مواد اوليه و سيستم صادرات اشراف داشته باشد اما واردات كار صادركننده نيست.

 

رئيس اتحاديه تعاوني فرش دستباف گفت: تعداد كل صادركنندگان فرش ايران به صد نفر هم نمي‌رسد كه همه اين افراد هم مسن هستند و جوان زير ۴۰ سال در صادرات فرش نمي‌بينيد. صادركنندگان فرش مثل باقي صادركنندگان نيستند و سالهاست در اين كار هستند و آبروي شغلي خود را از دست نمي‌دهند؛ نبايد بانك مركزي اين افراد را ملزم به تعهد ارزي مي‌كرد زيرا با اين كار فقط صادرات را از بين برد و توليد را تحت‌الشعاع قرار داد.

 

وي افزود: فرش دستباف ايران در طول تاريخ رتبه اول را در جهان داشت و حال به رتبه چهارم سقوط كرده‌ايم؛ اين در حاليست كه به دست آوردن جايگاه قبلي و كشورهاي هدف قبلي بسيار سخت و هزينه بر است. هند و پاكستان جاي ما را گرفته‌اند. مصر كه قبلاً حرفي براي گفتن در اين بخش نداشت به دليل عدم حضور ما جايگاه خود را تثبيت كرده است.

 

بهرامي اظهار داشت: ايران از نظر ميزان توليد و طرح و نقشه فرش جايگاه بسيار خوبي در جهان داشت، اما مسئولان هيچ توجهي به اين پتانسيل و پيشينه ندارند.

منبع: خبرگذاري مهر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۳:۱۷ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی