همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

 خبرگزاري مهر، گروه استان‌ها - محمدحسين عابدي: گردشگري را بايد ظرفيت مغفول استان سمنان دانست چرا كه علي رغم مزيت‌ها و پتانسيل‌هاي فراوان، هرگز آن طور كه بايد و شايد مورد توجه برنامه ريزان استان به خصوص در زمينه اقتصادي قرار نگرفته است حالا اما خبرهاي اميدوار كننده‌اي مي‌رسد كه نشان مي‌دهد گردشگري استان قرار است با تحولاتي روبرو شود البته اگر مسئولان به خوبي از اين فرصت طلايي بهره مند شوند.

سمنان نماينده ايران در كنسرسيوم اقتصادي، گردشگري و فرهنگي راه ابريشم شد. كنسرسيومي كه چين را به خاورميانه وصل مي‌كند و ۲۰ شهر آسيا در كنار ۲۰ شهر چين در آن عضويت دارند و قرار است تبادل گردشگر بين كشورهاي منطقه، خاور دور و آسياي ميانه در اين كنسرسيوم شكل گرفته و تسهيل شود حتي صحبت از لغو رواديد براي سفر در كشورهاي عضو به ميان آمده تا همه چيز خبر از فرصت طلايي توسعه گردشگري اقتصادي بدهد.

تمام نگراني كنشگران حوزه ميراث فرهنگي استان سمنان اين است كه مسئولان بار ديگر بر اريكه غفلت سوار باشند و مانند سال‌هاي اخير كه يكي پس از ديگري فرصت‌هاي طلايي را از دست دادند، اين بار نيز نتوانند آنطور كه بايد و شايد، شاه ماهي طلايي و ابريشمي مزيت گردشگري را صيد كنند.

اهميت انتخاب سمنان به عنوان نماينده ايران

آنطور كه مسئولان ميراث فرهنگي استان سمنان مي‌گويند اراده خوبي براي بهره برداري از اين فرصت طلايي و كنسرسيوم بين‌المللي گردشگري راه ابريشم وجود دارد و لذا برنامه‌ريزي خوبي نيز در اين عرصه صورت خواهد پذيرفت.

مديركل ميراث فرهنگي استان سمنان در اين باره به مهر، مي‌گويد: سفير چين ماه گذشته سفري به سمنان داشت و موضوع ائتلاف شهرهاي جاده ابريشم با محوريت سمنان به عنوان نماينده ايران اسلامي، مورد بررسي قرار گرفت.

امير كرم زاده با بيان اينكه سفير چين در واقع نماينده ايران در مؤسسه ائتلاف شهرهاي جاده ابريشم محسوب مي‌شود و اين سفر از اين بابت حائز اهميت بود كه مي‌تواند ظرفيت‌هاي استان سمنان را به كشورهاي منطقه و آسياي ميانه و خاور دور متصل سازد، ابراز كرد: براي بهره‌گيري بهتر از اين ظرفيت، دبيرخانه ائتلاف گردشگري راه ابريشم در سمنان راه اندازي شده است.

وي با بيان اينكه توسعه مبادلات اقتصادي و روابط اجتماعي و فرهنگي از جمله مهمترين مزيت‌هايي است كه برگزيده شدن سمنان به عنوان نماينده ايران در اين كنسرسيوم به دنبال خواهد داشت، بيان كرد: انتخاب شهر سمنان در اتحاديه راه ابريشم نه تنها يك رويداد استاني و ملي بلكه فراملي است و لذا نيازمند توجه تمام دستگاه‌ها دارد.

بهره‌گيري از فرصت توسعه اقتصادي و اشتغال

مديركل ميراث فرهنگي استان سمنان با بيان اينكه حضور شهر سمنان در اتحاديه راه ابريشم فرصت طلايي براي توسعه اشتغال و اقتصاد در اين استان محسوب مي‌شود چرا كه گردشگري دومين صنعت پول ساز است، گفت: حضور در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري كه بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي‌شود، نخستين گام عملي براي شناساندن ظرفيت‌هاي گردشگري سمنان محسوب مي‌شود كه برنامه‌ريزي براي آن انجام شده است.

كرم زاده عضويت در اتحاديه راه ابريشم با حضور كشورهايي مانند چين را يك فرصت طلايي براي معرفي پتانسيل‌هاي گردشگري استان سمنان دانست و تاكيد كرد: در كنار ظرفيت‌هاي گردشگري و صنايع دستي و طبيعي كه در سمنان وجود دارد، مي‌بايست افزايش ماندگاري مسافران با عنايت به زيرساخت‌هاي گردشگر پذيري نيز در دستور كار قرار گيرد.

زيرساخت‌ها مهيا شود

موضوع زيرساخت‌ها كه در كلام مسئولان استان سمنان وجود دارد دقيقاً يكي از همان نقاطي است كه كارشناسان و كنشگران حوزه ميراث فرهنگي نسبت به آن نگراني دارند. الهه ميرزايي نسب دانش آموخته گردشگري در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بيان اينكه سمنان در حوزه زيرساخت‌ها ضعف‌هاي فراواني در جذب گردشگر دارد، گفت: بناهاي متعدد قديمي، كاروانسراها و ظرفيت‌هاي گردشگري بسياري در استان سمنان وجود دارد كه متأسفانه بلاتكليف رها شده است نمونه آن مي‌تواند كاروانسراهاي شاه عباسي باشد كه بين اوقاف و ميراث فرهنگي سال‌ها است چالش‌هايي را به خود مي‌بيند.

ميرزايي نسب با بيان اينكه بسياري كاروانسراهاي شاه عباسي و ابنيه تاريخي و خانه‌هاي قديمي در سمنان وجود دارد كه نه به بخش خصوصي واگذار مي‌شود نه دولت و مشخصاً اوقاف و ميراث فرهنگي از آنها بهره برداري مي‌كنند، بيان كرد: رها شدن ظرفيت‌هاي گردشگري از جمله مهمترين نقاط ضعف گردشگري در اين استان است.

وي افزود: ما در استاني هستيم كه حتي يك طرح جامع گردشگري مصوب و مدون و البته جامع را مبتني بر مزيت‌هاي گردشگري و اقتصادي و سرمايه گذاري در بخش گردشگر پذيري ندارد لذا چطور قرار است بدون برنامه جامع و مدون، ايران اسلامي را در يك كنسرسيوم بين‌المللي نمايندگي كنيم. اين سوالي است كه اميدواريم مسئولان ميراث فرهنگي براي آن جواب داشته باشند.

نمايندگي ايران بر دوش سمناني‌ها

مسئولان اما به اين كنسرسيوم بسيار اميدوار هستند، استاندار سمنان درباره اين موضوع به مهر، مي‌گويد: انتخاب سمنان به عنوان نماينده ايران در ائتلاف راه ابريشم يك فرصت است كه بايد تلاش كنيم از ظرفيت‌هاي آن در تحول اقتصادي منطقه بهره بگيريم.

سيد محمدرضا هاشمي با بيان اينكه در گام اول بايد اهميت انتخاب سمنان به عنوان نماينده كشور در اتحاديه راه ابريشم روشن سازي شود و لذا بايد از مديران دستگاه‌هاي اجرايي نيز اين فرايند آغاز گردد و سپس بهترين برنامه‌ريزي ها در اين زمينه صورت گيرد، بيان كرد: همانطور كه در نشست‌ها با مديران نيز مطرح كرديم بخش خصوصي در اين مسير بسيار اهميت دارد همچنين بايد از دو ركن ديگر يعني ظرفيت‌هاي حاكميت و همچنين نخبگان و صاحب نظران در اين باره بهره‌گيري شود.

وي با بيان اينكه سمنان از لحاظ گردشگري و ميزباني تورهاي گردشگري توريستي ظرفيت بسيار دارد اما بايد اين ظرفيت‌ها احصا، معرفي و به‌كارگيري شود، افزود: ديگر ظرفيتي كه بسيار مي‌تواند به سمنان در راستاي معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري كمك كند، دانش بنيان‌ها هستند كه در وهله اول مي‌توانند نرم افزارهاي كاربردي را براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري تهيه و توليد كنند.

استفاده از همه ظرفيت‌ها

استاندار سمنان با بيان اينكه دولت نيز كمك مي‌كند تا اين شركت‌ها و همچنين بخش خصوصي از تسهيلات تبصره ۱۸ و ۱۶ و همچنين تسهيلات ويژه شركت‌هاي دانش بنيان بهره مند شوند، بيان كرد: ضروري است كه بسترهاي لازم براي حضور سرمايه گذاران خارجي در استان به صورت كامل از طريق فضاي مجازي، سامانه‌هاي نوين، پرتال‌هاي اينترنتي و بهره‌گيري از راه‌هاي ارتباطي و اطلاع رساني مؤثر فراهم شود.

چانگ هوآ، سفير جمهوري خلق چين در جمهوري اسلامي ايران كه ماه گذشته در سمنان حضور داشت در هنگام عقد قرارداد نامزدي سمنان به عنوان نماينده ايران در كنسرسيوم گردشگري راه ابريشم صحبت‌هاي جالبي را مطرح كرد. هوآ در اين نشست گفت: بيش از ۲۰ كشور در اين ائتلاف تا كنون مشخص شده‌اند كه اين امر سبب خواهد شد تا همكاري‌ها تقويت شود

وي با بيان اينكه ظرفيت خوبي در خصوص صنعت و كشاورزي در استان سمنان وجود دارد كه مي‌تواند موجب همكاري بيشتر ما دو كشور شود، تاكيد داشت: پيش بيني مي‌شود تأسيس اين ائتلاف نه تنها باعث مي‌شود كه شهرهاي عضو در زمينه گردشگري همكاري كنند، بلكه شهرهاي مختلف در سطح فراتر همچون اقتصادي و تجاري نيز مشاركت خواهند كرد.‌

نگاه‌ها عوض شود

يك كارشناس گردشگري در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بيان اينكه نگران اين هستيم كه مسئولان ما به درستي اهميت اين رويداد يگانه و مهم را درك نكرده باشند، گفت: اگر مي‌خواهيم از اين ظرفيت به خوبي بهره مند شويم بايد نگاه‌مان را به گردشگري تغيير داده و به فكر برنامه‌ريزي مدون باشيم.

محسن كاظمي با بيان اينكه نگاه ما به گردشگري تا كنون بودجه محور بوده يعني ما هميشه نگاه كرده ايم كه چقدر پول داريم و با اين پول‌ها مي‌توانيم چند ابنيه را مرمت كنيم يا چند نمايشگاه برگزار كنيم و مثلاً يك خانه تاريخي را در سمنان مرمت كنيم، بيان كرد: حالا زمان آن رسيده كه نگاه ما به مسئله محوري تغيير كند يعني بدانيم كه مسئله امروز سمنان در بعد گردشگري عضويت در اين كنسرسيوم است و براي حضور پر قدرت و بهره‌گيري از آن بايد چه كرد؟ اين نگاه متأسفانه سال‌ها است كه در ميراث فرهنگي وجود ندارد.

وي با بيان اينكه دومين مشكل ما فقدان برنامه‌ريزي مبتني بر مزيت شناسي است، افزود: ما دو ايراد بزرگ در گردشگري داريم نخست اينكه به صورت كلي همه چيز را ظرفيت گردشگري مي‌دانيم مثلاً مي‌گوئيم كه شهميرزاد يا بيارجمند قطب گردشگري است در حالي كه گردشگري ده‌ها رسته و رشته دارد كه هيچ دو تايشان مزيت يكساني ندارند و اين نگاه كلي گرا هميشه ما را از برنامه‌ريزي دقيق در زمينه مزيت سنجي اقتصادي استان دور كرده است.

رسته‌هاي مختلف گردشگري معرفي شود

اين كارشناس گردشگري با بيان اينكه گردشگري رسته‌هاي مختلفي مانند طبيعي، درماني، ورزشي، علمي، پژوهشي، كشاورزي، معدني، گردشگري آب، گردشگري اكوتون، پرنده‌نگري، عكاسي و … دارد بيان كرد: اگر امروز بتوانيم بگوييم كه روستا به روستا منطقه به منطقه حتي محله به محله شهر سمنان چه نوع مزيت گردشگري دارد راحت تر مي‌توانيم برنامه‌ريزي كنيم و در نتيجه اقداماتمان هم هدف مند مي‌شود اما بدون مزيت شناسي و با توسل به كلي گويي تنها تيري در تاريكي شليك مي‌كنيم كه شايد به هدف بخورد و گردشگري را هم جذب كند.

كاظمي با بيان اينكه دومين ايراد ما اين است كه از بالا برنامه‌ريزي مي‌كنيم و از پايين اجرا مي‌خواهيم يعني در تهران و سمنان دور ميزها در جلسات مي‌نشينيم و براي سنگري‌ها و بي ارجمندي‌ها و مجني ها طرح گردشگري مي‌دهيم و از آنها اجرا مي‌خواهيم، ابراز كرد: يك بار هم كه شده بهتر است از جغرافياي تصميم سازي‌مان را تغيير داده و از درون زيست بوم به بيرون برنامه‌ريزي كنيم تا بتوانيم مزيت‌هاي گردشگري را جز به جز شناسايي كنيم.

وي با بيان اينكه امروز وقتي ما ندانيم كه كدام منطقه ما چه مزيتي دارد نمي‌توانيم به صورت هدفمند تري براي آن ظرفيت‌ها گردشگري راهي كنيم، افزود: ما هنوز نمي‌دانيم توريست از ما چه مي‌خواهد لذا فكر مي‌كنيم كه همچنان بايد هتل بسازيم تا گردشگر در لابي آن قهوه بخورد! لذا به جاي هتل سازي ميلياردي بايد ظرفيت‌هاي زيست بوم گردشگري را تقويت كنيم چه ايرادي دارد كه گردشگري ما در چادر سنگسري‌ها و رضا آبادي‌ها حضور پيدا كند؟

يكي از مسائلي كه باعث شده ما تا اين ميزان از گردشگري در استان سمنان عقب باشيم اداره كل ميراث فرهنگي است اداره كلي كه در پنج سال اخير چهار مديركل و سرپرست عوض كرد و از آن بدتر اينكه برخي از اين مديران هيچ سابقه‌اي نيز نداشتند لذا اين موضوع سمنان را از داشته‌هاي خود در گردشگري عقب انداخت.

حال بايد ديد كه انتخاب سمنان به عنوان نماينده ايران اسلامي در كنسرسيوم گردشگري راه ابريشم كه يك فرصت بين‌المللي و طلايي است آيا مسئولان را مجاب مي‌كند كه به سمت و سوي برنامه‌ريزي مدون و قاعده مند حركت كنند يا خير بازهم بايد شاهد اقدامات خلق الساعه و كم اثر باشيم.

بيشتر بخوانيد : قاليشويي افسريه

 

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۹ دى ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۰۶:۴۴ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی