همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

 

 

  به گزارش سرويس اقتصادي شيرازه، غلامحسين زنهاري رئيس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با شيرازه از فرش دست باف به عنوان يك فرهنگ غني ايراني ياد كرد و گفت:فرش دست باف بعنوان فرهنگ و هنر اين سر زمين در اَدوار مختلف تاريخ، نشانه هنر و تمدن عميق و پر قدرتي است كه نه تنها در مقابل هجوم اقوام مختلف مقاومت كرده بلكه در مقابل تمام فرهنگ هاي تحميلي بيگانه نيز مقاوم ايستاده و چه بسيار آنها را در خود حل نموده و به آن سيماي ايراني ببخشيده است.

وي با بيان اينكه كيفيت استثناي اين كالا كه تركيبي از هنر و صنعت است به سهولت باعث گذر آن از مرزهاي تاريخ و زمان حال گرديده است، اظهار كرد:جاي حيرت نيست كه ميتوانيم حضور و گسترش آن را حتي در شرايطي كه صنايع ماشيني زندگي دلپذير انساني را مورد هجوم قرار داده مشاهده كنيم.

زنهاري با تاكيد بر اينكه اما مساله امروز فرش دست باف مساله بودن يا نبودن است، تصريح كرد: بايد به هرطريق اين هنر صنعت، بعنوان يك كالا ي با ارزش و يك توليد مفيد ملي با ابعاد گسترده و يك صنعت خود كفا هرچند دستي و سنتي در جامعه مطرح شود و دولت و مردم مي بايست نسبت به سرنوشت اين كالا و صد هزار نفري كه در توليد آن نقش دارند و از طريق آن زندگي و امرار معاش مي نمايند توجه كنند.

رئيس اداره فرش سازمان صمت فارس ادامه داد: بايد دانسته شود كه فرش دست باف به غير از يك كف پوش زيبا با نقش هاي هنرمندانه يك كار با ارزش توليدي است كه به تمام ضوابط و قوانين حمايتي مربوط به حوزه كسب و كار و توليد نيازمند است.

وي افزود: به جرأت مي توان گفت فرش دست باف يك بسته ي فرهنگي كامل توليد كنندگان و صادركنندگان است، به نوعي فرش دست باف سفيران فرهنگي جمهوري اسلامي ايران هستند.

بيشتر بخوانيد : قاليشويي در سراج

اين كارشناس فرش در ادامه به بخشي از چالش ها و مشكلات عرصه هنر صنعت فرش دست باف بصورت تيتر وار اشاره كرد و افزود : اولين مورد بالا بودن هزينه توليد است، برخي از گذاره هاي موثر در اين امر كمبود مواد اوليه مانند پشم است كه به دليل خشكسالي، رنگ زاهاي گياهي كمتر در دسترس توليد كننده قرار دارد.

عدم اقبال دانش آموزان و دانشجويان براي ادامه دادن درس در اين رشته است از ديگر چالش هاي حوزه فرش است كه زنهاري به ان اشاره كرد و افزود: سومين مورد كاهش بازارهاي هدف به دليل عدم امكان انتقال پول است، همچنين بالا بودن هزينه هاي حمل نقل، عدم تبليغات ميداني و ترويجي موثردر بازارهاي داخلي و اينكه مشخص شود وجه تمايز ارزشي فرش دست باف نسبت به فرش ماشيني چيست، عدم برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي فرش دست باف در بازارهاي هدف صادراتي و همچنين عدم امكان بازديد هاي بخش خصوصي بصورت سوبسيد دار از بازارهاي صادراتي از ديگر چالش هاي حوزه فرش هستند.

به گزارش شيرازه، فرش دستباف ايراني به عنوان يك برند قديمي جايگاهي در عرصه بين الملل دارد و يكي از صنايع مهم و كليدي برخي استان‌ها از جمله فارس محسوب مي‌شود اما مدتي است كه با مشكلات متعددي در بخش توليد و صادرات دست و پنجه نرم مي كند و گره ركود بر تار و پودش خورده است.

در بخش دوم اين مصاحبه رئيس اداره فرش سازمان صمت فارس به ارائه پيشنهادات و راهكارهايي كه ميتوان در اين مقطع كمك بسزايي براي ارتقاء توسعه و احياي فرش دست باف استان و كشور داشته باشد اساره كرد كه در شماره بعد منتشر خواهد شد.

منبع : شيرازه 

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۳۵:۱۴ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی