همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

استفاده نادرست از آب در شرايط كم‌آبي!/ مايع حيات در كارواش‌ها و قاليشويي‌ها هدر مي‌رود

قاليشويي فشم

روزانه حجم قابل توجهي آب در كارواش‌ها، قاليشويي‌ها، ساخت وسازها، فضاي سبز و غيره هدر مي‌رود كه باتوجه به كاهش حجم ذخاير مخازن سدها طي سال جاري، لازم است مردم و مسؤولان اهتمام بيشتري نسبت به جلوگيري از هدررفت آب داشته باشند.


استفاده نادرست از آب در شرايط كم‌آبي!/ مايع حيات در كارواش‌ها و قاليشويي‌ها هدر مي‌رود
خبرگزاري فارس از تهران، آب يكي از منابع طبيعي و ماده اي حياتي است كه به صورت روزمره در زندگي مورد استفاده قرار مي گيرد كه طبق آمار، حدود ۱۸ درصد آب كشور در شهر تهران استفاده مي شود.

بحران كم آبي موجب شده حجم ذخاير مخازن سدهاي تهران نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد كاهش يابد و از ۸۰۰ ميليون مترمكعب در مقايسه با سال ۱۴۰۰ به ۶۴۰ ميليون مترمكعب در سال جاري برسد در حاليكه اين ميزان در سال ۱۳۹۹، حدود ۹۰۰ ميليون مترمكعب بوده است.

طبق گفته محمدرضا بختياري مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران، امسال ميزان بارندگي ها ۱۸۰ ميلي متر بود كه ۲۲ درصد نسبت به سال قبل كاهش داشته و روزانه حدود ۳ و نيم ميليون مترمكعب آب در شهر تهران مصرف شده است.

همچنين سيدرسول باقري معاون نظارت بر درآمد و امور مشتركين آبفاي استان تهران با اشاره به اينكه ۵ درصد از مشتركين بد مصرف در تهران هستند كه حدود يك ميليون مشترك را شامل مي شوند، گفت: ۴۰ درصد از مشتركان آب مصرفي مطابق الگو و ۲۰ درصد مصرفي كمي بيش از الگو دارند و حدود ۳۵ درصد پرمصرف و ۵ درصد بدمصرف هستند.

وي ادامه داد: سرانه مصرف در تهران ۱۴۰ ليتر در روز است كه بدمصرف ها بيش از ۲۸۰ ليتر در روز مصرف مي كنند در حاليكه سرانه آب در جهان حدود ۱۵۰ ليتر در روز است و اگر رفتار مشتركان پرمصرف تغيير نكند علاوه بر محدوديت ساعتي و افزايش تعرفه، قطع انشعاب آب رقم خواهد خورد.

مصاديقي از رفتار نادرست با مايع حياتي

در غرب استان تهران با توجه به تراكم بالاي جمعيتي، حفر چاه هاي غيرمجاز و برداشت هاي بي رويه و افت سطح آب هاي زيرزميني؛ پديده فرونشست زمين و فروچاله در برخي نقاط پديد آمده و اين مسئله بر كاهش كيفيت و حجم آب نيز تاثيرگذار است.

محمدرضا گيتي پژوه مدير امور منابع آب شهريار، قدس و ملارد با اشاره به اينكه طي هفته گذشته ۷ حلقه چاه غيرمجاز به عمق ۲۴۰ متر در غرب استان مسدود شد، اظهار كرد: آبدهي اين چاه ها ۳ ليتر بر ثانيه بوده كه جهت احيا و تعادل بخشي آب هاي زيرزميني و حفظ منابع آبي اين اقدام با همكاري دستور قضايي انجام شد و از خروج سالانه ۵۷ هزار و ۴۲۰ مترمكعب آب در سفره هاي زيرزميني جلوگيري به عمل آمد.

كنترل آب در كارواش ها

طبق آمار جهاني به طور ميانگين بيش از ۸ ميليون خودرو در مراكز كارواش شستشو مي شوند كه هر خودروي سواري به روش سنتي بيش از ۲۰۰ ليتر آب مصرف مي كند كه مي توان گفت براي شستشوي روزانه اين تعداد خودرو ميزان آبي كه مورد استفاده قرار مي گيرد حدود يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون ليتر در روز است.

مصرف آب در كارواش ها بين كمتر از ۵۰ مترمكعب در روز و يا بين نيم تا يك ليتر بر ثانيه تخمين زده مي شود كه ميانگين مصرف در ماه بيش از هزار مترمكعب است كه اين امر نياز به فرهنگ سازي دارد.

گفته مي شود استفاده از روش شستشو با نانوبخار در كارواش ها تاحد قابل توجهي بركاهش هدر رفت آب مي تواند اثر گذار باشد اما نكته قابل اهميت در روش سنتي و جديد، آبي است كه بازيافت نشده و به صورت روان‌آب در اين مراكز هدر مي رود و به فاضلاب شهري وارد مي شود و اين آب داراي تركيبات شستشو دهنده، ذرات چربي و ديگر مواد بوده كه در شرايط بحران كمبود آب با تصفيه شدن مي تواند مورد استفاده مجدد قرار گيرد.



رضا شايسته رييس اداره محيط زيست شهرستان قدس با اشاره به اينكه كارواش ها واحدهاي آب بري كه هستند فاضلاب آنها بايد كنترل شود، اظهار كرد: اين واحدهاي پرمصرف آب جز خطوط قرمز بوده و باتوجه به اينكه واحدهاي غيرمجاز در سطح شهر فعاليت دارند، آمار دقيقي از تعداد آنها نداشته و پايش و كنترل از واحدهاي بزرگ و كوچك كارواش در دستور كار قرار گرفته است.

مديريت آبياري در فضاي سبز

حجم قابل توجهي از آب در بخش آبياري فضاي سبز هدر مي رود كه لازم است باتوجه به بحران آب مسوولان شهري در تجهيز و بهسازي سيستم تجهيزات و تاسيسات آبياري و مديريت بهينه منابع آبي، تدبير و اقدام جدي داشته باشند.

يكي از شهروندان شهرقدس ضمن گلايه مندي از اتلاف آب در آبياري فضاي سبز گفت: ميزان آب مصرفي چمن هاي بلوار زياد است و زمان آب دهي روزانه آب سرازير شده از جدول ها و تنظيم نادرست سيستم آبياري موجب شده كه اسراف زيادي در اين وضعيت كم آبي انجام شود و هنگام آبياري گلها و درختان، سطح خيابان و معابر نيز شستشو داده شده و حجم زيادي آب از دست رود.

وي ادامه داد: وضعيت آبياري بوستان ها نيز نيازمند توجه و رسيدگي بوده و برخي اوقات استخري از آب در پارك ها ايجاد مي شود.

استفاده بهينه از پساب

باتوجه به افزايش جمعيت، افزايش شبكه هاي آبرساني، كاهش بارش ها، پديده خشكسالي و كاهش ميزان آب منابع زيرزميني و سطحي، استفاده از ذخاير آبي جايگزين بايد مورد توجه قرار گيرد و كاربرد پساب به عنوان فاضلاب تصفيه شده منبع آبي جهت آبياري فضاي سبز و كشاورزي، صنايع و ديگر مصارف غيرشرب بوده كه مي تواند وارد چرخه كاربري هاي آب شود.

مدول يك تصفيه خانه فاضلاب شهرقدس يكي از منابع جايگزين پساب است كه در سال ۹۳ با حضور معاون اول رييس جمهور افتتاح شد اما پسابي با دبي ۳۵۰ هزار مترمكعب روزانه از سيستم خارج شده و پس از خروج مجدد با فاضلاب شهري تركيب شده و هدر مي رود.

كنترل آب در قاليشويي ها

شستشوي فرش و موكت يكي از دغدغه هاي خانواده هاست و نكته مهم در شستشوي فرش ميزان آب مصرفي است كه ساعت ها مصرف مي شود.

در زندگي آپارتماني اگرچه به مراتب شستشوي فرش كاهش يافته و اغلب به مراكز قاليشويي سپرده مي شود اما رشد بالاي قاليشويي ها به خصوص موارد غيرمجاز و حفر چاه هاي اختصاصي و غيرمجاز موجب شده كه مقدار آب قابل توجهي از منابع زيرزميني استفاده شود بدون اينكه ميزان مصرف ثبت شود.

استفاده از آب شرب در ساخت و سازها!

ميزان آب بسياري در ساخت وسازها هدر مي رود و خسارت موردتوجهي به منابع آبي وارد كرده كه مي بايست نظارت هاي ميداني بيشتري از ساختمان سازي ها به خصوص ساخت وسازهاي غيرمجاز صورت گيريد.

نوع مصرف آب در اين خصوص به شكل هاي آب پاشي جهت كاهش گردوخاك و سطح بنا، آماده سازي ماسه و سيمان و ساخت بتن، بهداشت كارگران و شستشوي ابزار، مخازن و وسايل بوده كه به دليل مديريت نادرست روزانه ده ها هزار ليتر آب آشاميدني استفاده مي شود.

براساس بند ۵۷-۴ آيين نامه عملياتي و تعرفه هاي آب و فاضلاب، شركت مسووليتي در قبال تامين آب براي ساخت و ساز بنا نداشته و در صورت وجود امكانات فني مي تواند براي ساخت و سازهاي واحدهاي مسكوني با عقد قرارداد نسبت به برقراري انشعاب اقداماتي انجام دهد.







به نظر مي رسد، قوانين و تعرفه هاي بهاي آب مصرفي در مصارف خانگي و ساختماني نيازمند بازنگري است تا با تدوين تعرفه هاي بازدارنده در احداث بنا از آب لوله كشي كمتري استفاده شود.

به طور كلي، محدوديت منابع آبي، كاهش بارندگي ها، حفر چاه هاي غيرمجاز، استفاده نادرست از منابع آبي جايگزين در آبياري درختان و فضاي سبز، كنترل نكردن شيرها و لوله هاي آبياري در بلوارها، افزايش مصرف خانگي در فصل گرما، استفاده از آب شرب در امور ساختماني، شستشوي خودرو كنار خيابان و كوچه ها و يا در حياط منازل با استفاده از آب شرب، مسدود نكردن چاه هاي اختصاصي قاليشويي ها، عدم تجهيز واحدها و شهرك هاي صنعتي به سيستم تصفيه فاضلاب، شستشوي حياط با استفاده از فشار آب، كنترل نكردن به موقع ميزان مصرف آب منازل، ادارات، مراكز تفريحي و بوستان ها، هدر رفت آب در مراكز شستشوي خودرو و عدم بازگرداني و استفاده مجدد از آن نمونه هايي از اسراف و كاربرد نادرست آب در جامعه است.

به نظر مي رسد، علاوه بر اجراي سياست گزاري هاي كلان در كشور، تصفيه مناسب فاضلاب و استفاده از پساب در آبياري فضاي سبز، نصب و استفاده از كنتورهاي هوشمند، جلوگيري از حفر چاه هاي غيرمجاز، افزايش ميزان بازديدها و كنترل مقدار مصرف با استفاده از دانش و فن آوري نوين، مردم نيز سهمي در مقابله با بحران كم آبي داشته كه لازم است رعايت كنند.

شهروندان در استفاده از وسايل كنترل كننده آب مانند قطع كن ها و سرشيرهاي اسپري كننده، اصلاح الگوي مصرف، استفاده از سيستم هاي نوين، روش هاي خودكنترلي و الكترونيكي آبياري، استفاده از دوش هاي كم مصرف هنگام استحمام و كنترل هدررفت آب در كارواش ها و قاليشويي ها، استفاده از سيستم بازچرخاني آب و تركيبات نانو جهت تصفيه مي توانند جهت بهبود نحوه مصرف اين منبع انرژي مهم، از هدررفت آن جلوگيري كرده و در مصرف بي رويه و صيانت از منابع آبي نقش مهمي ايفا كنند.

سمپاشي ساس

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۹ تير ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۵۹:۴۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی