همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

مخاطرات تنفسي و چشمي استفاده از شوينده‌ها جدي است

قاليشويي پيروزي

تعادل

اين روزها مثل سابق حال و هواي تميز كردن خانه‌ها از بيرون پيدا نيست، اغلب ديگر فرش‌هايشان را براي شستشو به قاليشويي مي‌سپارند

مخاطرات تنفسي و چشمي استفاده از شوينده‌ها جدي است
اين روزها مثل سابق حال و هواي تميز كردن خانه‌ها از بيرون پيدا نيست، اغلب ديگر فرش‌هايشان را براي شستشو به قاليشويي مي‌سپارند و از در و ديوار خانه‌اي قالي‌هاي رنگارنگ آويزان نيست. اما سنت خانه‌تكاني همچنان ادامه دارد، پاك كردن ديوارها و شستن كاشي‌ها و تميز كردن زمين خانه كه حالا يا سراميك است يا پاركت. اما مساله فقط اين تميزكاري‌ها نيست، مساله مواد شوينده‌اي است كه اغلب مادرها براي اين تميزكاري‌ها از آن استفاده مي‌كنند. كافي است از كنار برخي خانه‌ها در شهر بگذري، بوي تند وايتكس و ديگر مواد پاك‌كننده تا وسط خيابان هم مي‌رسد، اين روزها اگر مادري را در تره‌بار يا سوپرماركتي محل ببينيد، از بويي كه مي‌دهد مي‌توانيد بفهميد، در حال خانه‌تكاني عيد بوده، انگار همه مادرها اين روزها عطر وايتكس استفاده مي‌كنند. اين بو را با خودشان به همه جا مي‌برند و از نظر آنها بوي وايتكس و ديگر مواد پاك‌كننده يعني بوي تميزي خانه‌اي كه قرار است براي سال نو، پاكيزه باشد. اما استفاده بي‌رويه از اين مواد همانقدر كه مي‌تواند به پاكيزگي خانه كمك كند مي‌تواند عامل بيماري براي افراد خانه و به‌خصوص فرد استفاده‌كننده و البته كودكان باشد.

از مواد شوينده استاندارد استفاده كنيد

رييس مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: در آستانه سال نو و همزمان با سنت خانه‌تكاني در كشورمان توجه به اصول ايمني در مصرف مواد شوينده براي حفظ سلامت امري ضروري است. جعفر جندقي ايرنا افزود: بدترين شكل استفاده از مواد پاك‌كننده و شوينده آن است كه آنها را با آب گرم مخلوط كنيم يا از آنها در محيط‌هاي بسته‌اي كه بخار آب وجود دارد، استفاده شود. او اظهار داشت: ضرورت دارد هنگام خانه‌تكاني از پاك‌كننده استاندارد استفاده شود. از مصرف مواد شوينده و پاك‌كننده‌ها در فضاهاي بسته خودداري كنيد، بخار متصاعد شده از تركيب جوهرنمك و وايتكس بسيار براي چشم، پوست و ريه خطرناك است و بايد از تركيب اين دو ماده جداً پرهيز شود. جندقي ادامه داد: هنگام شستشوي حمام و سرويس بهداشتي از ماسك‌هاي محافظ استفاده كنيد، پنجره‌ها را باز و تهويه را روشن كنيد تا جريان هوا برقرار شود. تهويه مناسب محل، روشن كردن هواكش و بازكردن پنجره‌ها، استفاده نكردن از محلول‌هاي غليظ و استفاده از ماسك مخصوص يا بستن دستمال ضخيم مرطوب بر روي دهان و بيني مي‌تواند تا حد زيادي از بروز آلرژي‌ها و پيشگيري از اين مشكلات كمك كند. پوشيدن دستكش و ماسك هنگام استفاده از اين مواد امري ضروري است. او خاطرنشان كرد: استفاده از مواد شوينده شيميايي ممكن است باعث تشديد بيماري‌هاي قلبي- عروقي و ريوي شود. اين مواد براي زنان باردار، افراد مسن و كودكان بيشتر آسيب رسان است. به اين نكات به صورت ويژه بايد توجه شود، مطمئن شويد كه استفاده، نگهداري و دفع موادشيميايي، مطابق با دستورالعمل سازنده است. جندقي تصريح كرد: اين مواد بايد در مكاني دور از دسترس كودكان نگهداري شوند. درب محصولات شيميايي و پاك‌كننده‌ها را محكم ببنديد. در صورت جابه‌جا كردن مواد، بقيه ماده را در ظرف اصلي بازگردانيد. فرآورده‌هاي حاوي اين مواد را در ظروف ويژه نگهداري كنيد. هرگز برچسب روي ظروف مواد شيميايي را برنداريد، اگر برچسب روي ظروف از بين رفته مجدداً روي آن برچسب بزنيد.

اقدام ضروري در مسموميت‌هاي ريوي

او با بيان اينكه اولين و بهترين اقدام براي مسمومان ريوي، خروج سريع فرد از محل سربسته و استفاده از هواي آزاد و قرار گرفتن در معرض جريان هواست، گفت: چرا كه استنشاق هواي تازه، تنفس را تسهيل مي‌كند و باعث ايجاد آرامش مي‌شود. خودداري از صحبت كردن، مفيد است. ارجاع هرچه سريع‌تر به پزشك يا تماس با اورژانس ضروري است.

جندقي افزود: انواع مواد شيميايي مي‌توانند به چشم آسيب برسانند، مواد شوينده و رنگبر از جمله خطرناكترين مواد براي چشم به شمار مي‌روند و در صورت تماس با چشم به سرعت به قرنيه آسيب جدي وارد مي‌كنند. مواد شوينده همچنين مي‌توانند موجب ايجاد زخم‌هاي شديد در پلك شده و استفاده ازعينك حفاظتي جهت كاهش آسيب چشم‌ها توصيه مي‌شود.

خطرمسموميت كودكان با مواد شوينده

رييس مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: كودكان به علت كنجكاوي ممكن است در تماس با اين مواد قرار گيرند، بي‌دقتي و سهل‌انگاري در استفاده، نگهداري يا جابه‌جا كردن مواد پاك‌كننده و سفيدكننده كودكان را در معرض خطر قرار مي‌دهد. مصرف اتفاقي اين مواد منجر به التهاب و سوختگي دستگاه گوارش مي‌شود و عمل بلع را با مشكل مواجه مي‌كند. جندقي در پايان اظهار داشت: محصولات شيميايي و شوينده را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كرده و هيچگاه اين مواد را در ظروف موادخوراكي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكنيد. اين عمل سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط كودكان مي‌شود.

سمساري تهرانپارس

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۴۶:۵۸ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی