همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

ريشه زني فرش چيست؟

قاليشويي سيدخندان

(اخبار رسمي):

ريشه زني فرش دستباف يكي از خدماتي است كه توسط قاليشويي هاي مجهز ارائه مي شود، زماني كه ريشه فرش دستباف شما دچار پوسيدگي و پارگي شده باشد علاوه بر ظاهر نامناسبي كه به خود ميگيرد پس از مدتي موجب پارگي فرش شما خواهد شد پس بهتر است آن را به يك قاليشويي معتبر بسپاريد تا ريشه آن را تعمير كنند.


ريشه زني فرش
ريشه زني فرش چيست؟
فرش هاي دستباف در انتهاي دو طرف خود يك قسمت بافته شده سفيد رنگ دارند كه امتداد چله فرش است و به آن ريشه فرش گفته مي شود.
ريشه زني فرش دستباف چيست؟

فرش هاي دستباف در انتهاي دو طرف خود يك قسمت بافته شده سفيد رنگ دارند كه امتداد چله فرش است و به آن ريشه فرش گفته مي شود. اين ريشه هاي فرش مسئول محافظت از تار و پود و الياف فرش هستند و طوري بافته مي شوند كه اين الياف گره خورده را در جاي خود نگه دارند و مانع از هم گسستگي الياف و در نتيجه پاره شدن فرش شوند. اما گاهي بر اثر عوامل مختلفي اين ريشه ها دچار آسيب مي شوند كه در اين صورت بايد اين ريشه ها ترميم و تعمير شوند كه به اين كار، ريشه زني فرش دستباف گفته مي شود.

عواملي كه موجب خرابي ريشه فرش دستباف مي شوند عبارتند از:

حمل و نقل نامناسب فرش دستباف

شستشوي غير اصولي فرش و استفاده از مواد شوينده قوي

نگهداري فرش در مكان نامناسب مانند جاي مرطوب و يا در معرض نور مستقيم خورشيد

زماني كه به اين موارد توجه نشود ريشه فرش دستباف دچار خرابي و پوسيدگي خواهد شد و در اين صورت بايد ريشه زني فرش دستباف روي آن انجام گيرد.

ريشه فرش چيست؟

همانطور كه گفته شد ريشه فرش ادامه نخ هاي چله فرش مي باشد، يعني در هنگام شروع بافت فرش مقداري از چله را رها مي كنند و از چند متر بالاتر شروع به بافت فرش مي كنند و در انتهاي بافت نيز به همين ترتيب چند متر بالاي چله را رها مي كنند و هيچ بافتي روي آن انجام نمي دهند، و پس از اتمام بافت فرش اين قسمت هاي چله را با روش هاي مختلفي گره ميزنند و سپس قيچي مي كنند و به اين قسمت ها ريشه فرش گفته مي شود.

شايد براي بسياري از مردم اين سوال پيش بيايد كه چرا چنين كاري را انجام مي دهند؟ در جواب بايد گفت: تصور كنيد براي فرش هيچ ريشه اي در ابتدا و انتهاي آن در نظر گرفته نشود و از همان رديف اول چله تا رديف آخر الياف فرش بافته شود، در اين صورت پس از مدتي استفاده و راه رفتن روي فرش اين الياف از ابتدا و انتهاي فرش جدا مي شوند زيرا هيچ نگهدارنده اي براي آنها در نظر گرفته نشده است، و همين امر سبب پارگي فرش خواهد شد. پس براي همين است كه براي فرش ريشه بافته مي شود و به هنگام خرابي آن نيز مي گويند سريعا بايد ريشه زني فرش دستباف و ماشيني براي آن انجام شود تا از ورود آسيب هاي جدي به فرش دستباف و ماشيني جلوگيري كند.

تعمير ريشه فرش چيست؟

همانطور كه ميدانيد فرش بر روي چله بافته مي شود، يعني الياف در هم تنيده محكمي كه گره هاي فرش بر روي آن زده مي شود. زماني كه كار بافت فرش به اتمام مي رسد اين چله ها را كمي بالاتر از آخرين رديف گره ها ميبرند و در آخرين رديف گره هاي فرش، آن را چند رديف مي بافند و محكم گره ميزنند تا از تار و پود فرش محافظت كند و مانع از جدا شدن الياف فرش شود. نام اين قسمت از چله فرش كه در دو سر فرش مشاهده مي شود ريشه فرش است كه نقش بسيار مهمي در سلامت فرش دارد و در صورت خرابي و پوسيدگي آن ممكن است به كل بافت فرش آسيب برسد. پس اگر ريشه فرش شما آسيب ديده است، قبل از خراب شدن كل فرش بهتر است به افرادي كه كارشان ترميم و تعميرِ ريشهِ فرش است مراجعه كنيد.

فيزيوتراپي در منزل تهرانپارس

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۴۹:۵۱ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی