همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه
منحصر به فردترين فرش ايران جهاني مي‌شود؟/از سفارش 1000تخته‌اي تا برپايي 15 دار قالي!
 
 
 
ايسنا/سمنان "فرش خودرنگ ايل سنگسري" با قدمت و پيشينه ديرسال و چند هزار ساله، يكي از مهمترين صنايع دستي شهرستان مهديشهر و ايل عشايري سنگسر است.
 
تنوع در عين سادگي، جذابيت بالاي بصري، توليد كاملا ارگانيك، درهم‌تنيدگي طرح‌ها و نقش‌هاي به كار رفته با طبيعت منطقه ،توجه به شاخص‌هاي هنري در توليد، كاربردي بودن و...همه و همه از ويژگي‌هاي اين دست‌بافته قديمي است. از طرفي تنوع جاذبه‌هاي طبيعي ،تاريخي و گردشگري در منطقه و گردشگر پذير بودن منطقه نيز انگاره مهم ديگري است كه مي‌تواند به معرفي بيش از پيش اين صنايع دستي كمك كند.
 
مسوول كارگروه فرش خودرنگ انجمن توسعه مهديشهر از فرش خودرنگ ايل سنگسري به عنوان يكي از اصيل‌ترين فرش‌هاي دست‌باف جهان نام برد و گفت: اين فرش كاملا ارگانيك در بازارهاي خارجي خريداران زيادي دارد.
 
پويا خادميان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: اخيرا تنها از استراليا سفارش 1000 تخه فرش خودرنگ داشتيم كه به دليل توليد كم نتوانستيم جوابگوي اين سفارش باشيم. علاوه بر اين بازار صادراتي براي اين فرش خودرنگ در كشورهاي مختلفي وجود دارد.
 
مسوول معرفي فرش خودرنگ سنگسري از خريد تضميني اين فرش در مهديشهر استان سمنان از سوي دپارتمان فرش خودرنگ اين شهرستان خبر داد و تصريح كرد: به هر ميزان طرح فرش، نخ و فرش دستباف خودرنگ توليد شود آمادگي براي خريد آن در شهرستان وجود دارد.
 
اين كارشناس فرش خودرنگ، از شكل‌گيري دپارتمان فرش خودرنگ در انجمن توسعه مهديشهر به عنوان يك فرصت تاريخي براي اين شهرستان نام برد و گفت: فرش خودرنگ منحصر به منطقه مهديشهر و مناطق زندگي ايل سنگسر است و نمونه مشابهي در هيچ جاي جهان ندارد.
 
وي با اشاره به قدمت بالاي فرش خودرنگ در مهديشهر و منطقه خاطرنشان كرد: ايل سنگسري داراي سبك زندگي خاص خود است و فرش خودرنگ نيز از دل اين سبك زندگي مي‌آيد.
 
مسوول كارگروه فرش خودرنگ انجمن توسعه مهديشهر در پاسخ به پرسش ايسنا در ارتباط با ضرورت‌هاي احياي دوباره اين دست‌بافته و لزوم تطابق آن با نيازهاي زيست اجتماعي امروز اظهار كرد: اين دست‌بافته در گذشته نقاط ضعفي هم داشته كه چرايي فراموشي و يا به محاق رفتن آن را بايد در همين نقاط ضعف جست‌وجو كرد لذا دپارتمان فرش خودرنگ مهديشهر با درك اين مهم، در اين مدت به رفع نقاط ضعف آن پرداخته و با تنوع بخشي به طرح‌ها و رنگ‌هاي آن، انجام چندين طرح پژوهشي ، بروزرساني نقش‌ها و طرح‌ها و...كوشيده به احياي اين فرش دست‌بافت بپردازد.
 
اين كارشناس فرش از عدم برندسازي و ناشناخته ماندن اين فرش به عنوان يكي از دلايل به فراموشي سپردن اين دست‌بافته در گذشته نام برد و عنوان كرد: متاسفانه با وجود ارزشمند بودن پشم گوسفند سنگسري، در بسياري از مناطق پشم اين گوسفندان چيده و دور ريخته مي‌شود.
 
وي با بيان اينكه همه اقدامات لازم براي جذب بازارهاي جهاني و معرفي اين فرش صورت گرفته ادامه داد: در همين راستا آموزش‌هاي متعددي براي پرورش نسل جديدي از بافنده‌ها در شهر مهديشهر و چندين شهر همجوار صورت گرفته و با خريد تضميني نخ، فرش و تابلوفرش‌ها و..به دنبال توسعه و توليد اين صنايع دستس ارزشمند هستيم.
 
مسوول كارگروه فرش خودرنگ انجمن توسعه مهديشهر با بيان اينكه در همين راستا بيش از پنج تن نخ توليد و خريداري شده اضافه كرد: به منظور ترغيب علاقمندان به اين حوزه كارمزد ريسنده‌ها و بافنده‌ها را به دو برابر افزايش داديم ضمن اينكه از بيش از 130 بافنده نيز دعوت به همكاري شده است.
 
خادميان با بيان اينكه نخ به كار رفته در اين دست‌بافته، متفاوت و منحصر به فرد است، افزود: نخ به كاررفته در اين فرش مربوط به پشم بره سنگسري است كه در ارتفاع بيش از 2000متري از سطح دريا پرورش يافته و پشم آن بعد از استفاده از علوفه‌هاي بهاري در اول تابستان چيده شده است و از همين رو نخ به كار رفته در فرش خودرنگ كاملا منحصربه فرد است چرا كه طول الياف پشم اين گونه از گوسفند سنگسري در تيرماه به بلندترين و نازك‌ترين اندازه خود مي‌رسد.
 
وي از برنامه‌ريزي براي توسعه آموزش‌ها در اين بخش خبر داد و گفت: به منظور تربيت بافنده هاي بيشتر، قراردادي با اداره كل فني و حرفه‌اي استان منعقد شده تا علاوه بر ارائه آموزش‌هاي تخصصي، مواردي نيز كه براي جهاني شدن اين فرش دستبافت نياز است را نيز در آموزش‌ها لحاظ كند.
 
تدوين دو كتاب و 5 طرح پژوهشي در ارتباط با فرش خودرنگ
 
مسوول معرفي فرش خودرنگ سنگسري با اذعان به اينكه مهديشهر مي تواند به قطب فرش دستبافت تبديل شود اضافه كرد: وجود هفتمين موزه تخصصي فرش دستبافت دنيا در اين شهر به روشني گوياي ظرفيت بالاي اين شهرستان در حوزه فرش دستبافت است.
 
وي در پاسخ به پرسش ايسنا در ارتباط با فعاليت‌هاي پژوهشي اين دپارتمان در خصوص فرش خودرنگ سنگسري گفت: تاكنون پنج طرح پژوهشي با همكاري دانشگاه تهران، دانشگاه سمنان، انجمن فرش، دانشكده فرش شهركرد و...در خصوص طراحي، بافت و قدمت فرش خودرنگ؛ انجام و يا در حال انجام است. ضمن اينكه دو عنوان كتاب نيز در ارتباط با فرش خودرنگ مهديشهر تاليف و آماده انتشار شده است.
 
 
 
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۵ دى ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۱۰:۴۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی