همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه
/آشنايي با دست‌بافته‌هاي ايران
شهرت دست‌بافته‌هاي فارس در بازار اروپا به واسطه قالي قشقايي
 
 
ايسنا/خراسان رضوي فرش دست‌بافت ايراني هميشه شهره جهان بوده و هنوز هم طرفداران زيادي در سراسر دنيا دارد. همچنين فرش ايراني در افسانه‌ها و داستان‌ها نشان از حسن سليقه و ثروت است.
 
البته شناخت ما ايراني‌ها به وسطه اينكه فرش‌هاي دست‌بافت ايراني كه بخشي از فرهنگ و سنت ماست، هميشه در دسترسمان بوده كمتر است و بايد براي شناخت بيشتر اين فرهنگ اصيل بيشتر تلاش و مطالعه كنيم.
 
عبدالله احراري، عضو انجمن علمي فرش ايران، در گفت‌وگو با ايسنا به معرفي قالي‌هاي قشقايي فارس پرداخت و اظهار كرد: ايل قشقايي يكي از بزرگ‌ترين قبايل عشايري ايران است كه در منطقه وسيعي در شمال غربي شيراز اسكان دارند و دست‌بافته‌هاي آن بسيار محبوب است. فرش قشقايي عمدتا توسط زنان بافته مي‌شود و تار و پود و پرز فرش قشقايي از پشم است. گره كاربردي بافنده قشقايي گره سنه است اما برخي از قبايل آن از گره قيوردز نيز استفاده مي‌كنند.
 
وي در خصوص رنگ‌ و طرح فرش‌هاي قشقايي ادامه داد: رنگ‌هاي مسلط بر قالي قشقايي قرمز، قهوه‌اي متمايل به قرمز و آبي و كرم است. فرش قشقايي معمولا داراي ترنج بوده و زمينه فرش با اشكال هندسي كه بسيار ماهرانه كنار هم قرار داده مي‌شود، پوشيده شده است. ممكن است نقوش حيواني و نباتي از قبيل سگ، پرنده، گلبرگ، گل تزئيني، شاخ قوچ و در مواردي ستاره نيز در طرح فرش قشقايي وجود داشته باشد.
 
شهرت دست‌بافته‌هاي استان فارس در بازار اروپايي به واسطه قالي قشقايي
 
عضو انجمن علمي فرش ايران خاطرنشان كرد: به لحاظ كيفيت بهترين دست‌بافته‌هاي عشايري استان فارس مربوط به ايل قشقايي است. از عمده‌ترين ويژگي‌ قالي‌هاي قشقايي مي‌توان به اين مورد اشاره كرد كه به استثناء گبه كه چند پود است، باقي دست‌بافته‌هاي قشقايي ۲ پود و عمده پود مصرفي آن نيز بنفش رنگ است.
 
احراري اضافه كرد: به غير از ۲ طايفه دره‌شوري و كشكولي كه از گره فارسي استفاده مي‌كنند، باقي طوايف از گره تركي در دست‌بافته‌هاي خود استفاده مي‌كنند.
 
وي ادامه داد: همچنين استفاده از نقوش اشكالي(متن فرش پر از خورده و ريزه نقشه)، نقوش منتظم(ماهي درهم، مازه و محرمات) و نقوش خاص(نقشه وزير مخصوص و گبه‌هاي شيري شيراز) از ديگر ويژگي‌هاي فرش‌هاي اين منطقه است. رنگ‌بندي فرش‌هاي قشقايي نيز روشن و شفاف است و بين هشت تا ۱۲ رنگ تنوع دارد. توليد فرش‌ها در اندازه‌هاي كوچك پارچه از ديگر ويژگي‌هاي فرش‌هاي قشقايي است.
 
عضو انجمن علمي فرش ايران بيان كرد: دست‌بافته‌هاي قشقايي اعم از قالي‌ها و گبه‌هاي متنوع قشقايي در بازار داخلي و خارجي از استقبال بسيار خوبي برخوردار است. دست‌بافته‌هاي اين منطقه در بازار اروپايي جايگاه خاصي دارد و داخل كشور نيز بسيار مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد.
 
شهرت دست‌بافته‌هاي استان فارس در بازار اروپايي به واسطه قالي قشقايي
 
احراري اظهار كرد: قالي قشقايي داراي تنوع طرح است و از مواد اوليه خوب در بافت آن استفاده مي‌شود. عمدتا با رنگ‌هاي طبيعي رنگرزي و در گروه دست‌بافته‌هاي عشايري تقسيم‌بندي مي‌شود. اين قالي‌ها در اكثر كشورها خريد و فروش مي‌شود.
 
وي اضافه كرد: قالي‌هاي قشقايي در سايزهاي مختلفي بافته مي‌شود؛ با اينكه در گذشته در سايزهاي كوچك پارچه بافته مي‌شد اما در حال حاضر اين دست‌بافته‌ها در اندازه‌‎هاي ۶، ۹ و ۱۲ متر آن هم در تعداد بالا توليد مي‌شوند.
 
عضو انجمن علمي فرش ايران در خصوص مواد اوليه‌اي كه در فرش‌هاي قشقايي استفاده مي‌شود، خاطرنشان كرد: مواد اوليه دست‌بافته‌هاي قشقايي مي‌تواند ۱۰۰ درصد پشمي و يا پشمي پنبه‌اي باشد. البته اخيرا توليدكنندگان و بافندگان فرش در اين منطقه در مواردي محدود به توليد فرش‌هايي با ابريشم نيز مي‌پردازند.
 
شهرت دست‌بافته‌هاي استان فارس در بازار اروپايي به واسطه قالي قشقايي
 
 
احراري بازار شيراز و بازار تهران را مهم‌ترين بازارهاي داخلي فروش فرش قشقايي معرفي كرد و ادامه داد: البته در ساير كلان‌ شهرهاي ايران و تمام فروشگاه‌ها مي‌توان فرش‌ها و قالي‌هاي قشقايي را ديد.
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۰۴:۱۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی