همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

رها شدن اقتصاد بومي؛

قالي كرمان بر دار شد/ خانه‌نشيني قاليبافان

 

قاليشويي اتوبان باقري

كرمان – قالي كرمان كه تا چند سال قبل از نظر كيفيت، طرح و نقش سرآمد بود، اين روزها درگير و دار گراني مواد اوليه و موانع صادرات بر دار شده است.

 

خبرگزاري مهر – گروه استان‌ها: قدمت قالي كرمان و نقشه‌هايي كه بر روي تار و پود فرش‌هاي دستباف كرمان نقش مي‌بندند به دوران صفويان بر مي‌گردد.

 

قديمي ترين نقش‌هايي كه نسخه اصلي آن هنوز وجود دارد به ۵۰۰ سال قبل برمي گردد و استفاده از همين نقش و رنگ‌هاي طبيعي در كنار كيفيت پشمي كه از دام‌هاي استان تأمين مي‌شود قالي كرمان را زبان زد كرده است.

 

وضعيت قاليبافان هر روز بدتر مي‌شود

 

اين صنعت در طول سال‌ها با فرهنگ مردم نيز گره خورده و زير شاخه‌هايي مانند رنگرزي، پشم ريسي و تجارت قالي ايجاد كرده است، بافت قالي همچنين موجب سرودن شعرهايي مرتبط با قالي بافي شده است به طوري كه آموزش قالي نيز در كارگاه‌هاي شهرهاي مختلف كرمان با استفاده از همين اشعار انجام مي‌شود در واقع هر طرح قالي همراه با اشعار به قاليبافان ارائه مي‌شد.

 

تا چند سال قبل در محله‌هاي قديمي شهر كرمان و شهرهاي ديگر استان به ويژه راور صداي قاليبافان را كه همراه با شعر قالي‌ها را مي‌بافتند شنيده مي‌شد.

 

تا چند سال قبل در محله‌هاي قديمي شهر كرمان و شهرهاي ديگر استان به ويژه راور صداي قاليبافان كه همراه با شعر خواني قالي‌ها را مي‌بافتند شنيده مي‌شداما طي چند سال اخير وضعيت قاليبافان كرمان هر روز بدتر مي‌شود، افزايش قيمت نهاده‌هاي اوليه، بافت قالي در پاكستان و بنگلادش و چين با طرح قالي كرمان، افزايش توليد قالي‌هاي ماشيني با طرح‌هاي سنتي كرمان، عدم حمايت از قاليبافان، مشكلات و موانع در زمينه صادرات هر روز وضعيت اين صنعت را بدتر مي‌كند.

 

شيوع كرونا و تحريم‌ها نيز باعث شد بازار كشورهاي اروپايي و آمريكا به عنوان مهمترين مشتري فرش كرمان نيز از دست برود.

 

بازار گنجعليخان راكدتر از هميشه

 

راسته بازار خيابان گنجعليخان در مجاورت بازار تاريخي كرمان اين روزها راكدتر از هميشه است، فروشندگان كمتر شده و توليد كنندگان و بافندگان نيز موانع بيشتري پيش روي خود دارند.

 

۴۰ هزار قالي باف در كرمان فعال هستند كه تنها ۱۸ هزار نفر از آنها بيمه شده‌اند و بسياري از اين افراد نيز با توجه به افزايش قيمت نخ، پشم و رنگ توان تأمين نهاده‌ها براي بافت قالي را ندارند.

 

فرش كرمان مي‌تواند به يكي از ستون‌هاي اقتصاد مقاومتي و بومي در استان كرمان تبديل شود، فرش بافي در خون مردم كرمان است اما مسئولان استان كرمان به جاي سرمايه گذاري براي گسترش قالي بافي به عنوان يكي از مشاغل خانگي اين حوزه اقتصادي را به كلي فراموش كرده‌اند و حتي از قاليبافان حرفه‌اي هم هيچ حمايت مشخصي نمي‌كنند.

 

محمد قرباني از جمله فعالان توليد قالي است كه به خبرنگار مهر مي‌گويد: در صنعت قالي كرمان از رنگ‌هاي طبيعي گياهان دشت‌هاي كرمان و دام‌هاي رابر و بافت براي توليد پشم استفاده مي‌شود اما خشكسالي توليد اين گياهان و پشم را كاهش جدي داده است و در برخي از موارد مجبور به ورود نهاده‌ها از ساير استان‌ها هستيم، در مقابل اگر قالي هم توليد شود فروش قالي مشكل شده است.

 

وي ادامه داد: به دليل گران شدن قالي دست باف مردم عادي توان خريدشان كاهش يافته و صادرات فرش هم به شدت با مشكل مواجه شده است. مهمترين بازار مصرف قالي كرمان كشورهاي اروپايي به خصوص آلمان، فرانسه، انگليس، اتريش و آمريكا بود كه همه تحت تأثير تحريم‌ها قرار گرفته‌اند.

 

كارگاه‌هايي كه يكي پس از ديگري تعطيل مي‌شوند

 

وي گفت: سعي شده از راه‌هاي مختلف اين مشكلات را رفع كنيم اما بازگشت ارز و حفظ بازار رسمي عملاً با چالش مواجه شده است، بسياري از قاليبافان در اين شرايط خانه نشين شده‌اند و كارگاه‌ها تعطيل هستند.

 

قالي كرمان بر دار شد/ خانه نشيني قاليبافان

 

يكي از فروشندگان قالي كرماني كه در خيابان گنجعليخان فعال است، به خبرنگار مهر مي‌گويد: عملاً امكان صادرات نداريم، خريداران هم كاهش يافته‌اند چون گردشگري براي خريد وارد كرمان نمي‌شود.

 

وي گفت: اميدواريم بعد ار واكسيناسيون وضعيت ورود گردشگران بهبود يابد و بتوانيم حداقل در زمينه فروش تابلو فرش روزنه‌اي از اميد پيدا كنيم در غير اين صورت اين صنعت به زودي ورشكست مي‌شود.

 

اميدواريم بعد واكسيناسيون وضعيت ورود گردشگران بهبود يابد و بتوانيم حداقل در زمينه فروش تابلو فرش روزنه‌اي از اميد پيدا كنيم در غير اين صورت اين صنعت به زودي ورشكست مي‌شود

 

وي ادامه داد: قاليباف هيچ حمايتي نمي‌شود و بهترين كاري كه براي اين افراد مي‌شود بيمه است كه آن هم در بسياري از موارد پرداخت حق بيمه از توان روستاييان قاليباف خارج شده است، مردم در روستاها نه كشاورزي دارند و نه دامداري چون خشكسالي آبي در روستاها باقي نگذاشته و در اين شرايط توسعه صنعت قالي بافي بسيار تأثير گذار است.

 

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان نيز در گفتگو با مهر مي‌گويد: سعي مي‌كنيم با توجه به منابع موجود از قاليبافان حمايت كنيم و بتوانيم اين صنعت را بيش از گذشته تقويت كنيم.

 

مهدي حسيني‌نژاد گفت: هر فردي كه كارت قاليبافي داشته باشد يا داراي گواهي مهارت در اين رشته باشد مشمول بيمه قاليبافان مي‌شود.

 

وي تصريح كرد: ۴۰ هزار فرش باف در استان كرمان وجود دارند كه سعي داريم از اين افراد براي افزايش مهارت، افزايش توليد و رفع موانع توليد حمايت كنيم.

 

فيزيوتراپي در فرمانيه

وضعيت صنعت فرش كرمان اين روزها مطلوب نيست و بسياري از كارگاه‌هاي قاليبافي كرمان ورشكست شده و در حال ركود شديد هستند و اگر مورد حمايت قرار نگيرند اوضاع در كوتاه مدت بدتر مي‌شود.

 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۱۶:۲۵ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی