همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

گره‌هاي اشتغال‌زا؛

نقش اشتغال برتار و پود قالي‌هاي آذربايجان‌غربي

 

قاليشويي رسالت

نقش اشتغال برتار و پود قالي‌هاي آذربايجان‌غربيگره‌هايي كه دست‌هاي پينه بسته بيش از ۷۰ هزار جوان آذربايجان غربي اعم از زن و مرد اين روزها بر تار و پود اشتغال و كسب و كار خانگي در بخش قالي بافي مي‌زنند در مسير تلاشي است تا اقتصاد محلي همچنان پررونق بماند.

به گزارش اروم نيوز، روزگاري كه اتكا بر توليدات داخلي و رونق اقتصادي پيشران توسعه كشور در مقابل تحريم‌هاي (سياست مداران كوتاه قامت و كوته فكر) خارجي قرار گرفته است، جوانان آذربايجان غربي گره اشتغال را با تارو پود قالي هاي مرغوب ميهني به هم پيوند مي زنند تا چرخ اقتصاد بر محور توليد بچرخد.

 

اين گره‌هاي محكم با پشتوانه توليد مردمي بر قالي‌هاي رنگارنگ نقش مي بندند به اميد اينكه با مانع زدايي مسوولان آينده‌اي خوش رنگ به مانند گلهاي اميد بخش قالي ايراني براي جوانان اين خطه مرزي و ميهن اسلامي را رقم بزنند.

 

قالي بافان گمنامي براي توليد فرش مرغوب، غبار موجود در كارگاه‌ها را به سينه مي كشند تا اقتصاد بر مدار توليد پايدارتر از هميشه بدرخشد و جهش توليد و تامين نياز بازارهاي داخل را رقم بزند.

 

البته داشتن نيم نگاهي به بازارهاي جهاني نيز در راستاي ارزش افزوده بيشتر در اين صنعت، خالي از لطف نخواهد بود..

 

كارشناسان بر اين باورند كه شهرت فرش اين منطقه به لحاظ زيبايي، نقش و كيفيت مواد اوليه در ايران و جهان شناخته شده و انواع فرش‌هاي دستباف در طرح‌هاي قبا، ماهي، نقشه، افشار و فرش تمام ابريشم توسط فعالان اين بخش در آذربايجان‌غربي توليد و روانه بازار مي‌شود.

 

البته به علت نبود كنسرسيوم‌هاي بزرگ صادراتي كم كم نام فرش اين استان در حال افول است چرا كه توليدات اين خطه با خريداري دلالان و واسطه‌ها توسط صادر كنندگان ساير شهرها و استان‌ها صادر مي شود كه نيازمند همت مسوولان براي صيانت از برندهاي تجاري استان هستيم.

 

 

آذربايجان غربي با داشتن ۲۲۴ واحد كارگاه توليد فرش دستباف و كارگاه‌هاي خانگي براي ۷۲ هزار نفر شغل پايدار ايجاد كرده است.

 

غلامرضا بابايي رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي شهرت فرش اين منطقه را به لحاظ زيبايي، نقش و كيفيت مواد اوليه در جهان بي نظير مي داند .

 

 

وي معتقد است: فرش‌هاي ريز ماهي خوي و افشار تكاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹ ثبت ملي شده و فرش بافته شده در خوي نيز طي سال ۱۳۹۲ نيز به ثبت جهاني رسيده است كه اين امر جايگاه استان در صنعت فرش كشور را نشان مي‌دهد.

 

به گفته وي طرح ريز ماهي و افشار در بازارهاي داخلي و جهاني از متقاضي زيادي برخوردار است.

 

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي ادامه داد: شهرستان‌هاي تكاب و خوي مهمترين قطب‌هاي توليد فرش استان بوده و در كنار آن‌ها فرشبافي در شهرهاي بوكان، شاهين دژ، مياندوآب، مهاباد و اروميه نيز رواج دارد.

 

 

بيمه و تامين آتيه قالي بافان مهمترين موضوعي است كه همواره مورد مطالبه بوده است ولي با اين وجود از مجموع ۷۱ هزار نفر فقط ۱۷ هزار نفر داراي بيمه تامين اجتماعي هستند كه اين موضوع حمايت مسوولان را مي طلبد.

 

معاون بازرگاني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: در حال حاضر، ۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر بيمه قاليبافي در قالب تامين اجتماعي و چهار هزار و ۶۰۹ نفر نيز در قالب بيمه صندوق اجتماعي كشاورزي، روستاييان و عشاير بيمه شده اند.

 

وي با اشاره به اينكه حمايت از فعالان اين بخش در اولويت است بيان كرد كه در اين راستا تاكنون با همكاري صندوق كار آفريني اميد به بيش از ۳۰۰ نفر در استان وام خريد فرش دستباف پرداخت شده است.

 

اما تنها توجه به ميزان توليد فرش كافي نيست و اين كارگاه‌هاي فرش بافي هستند كه سالانه هزاران مترمربع انواع قالي و قاليچه را توليد و روانه بازار مي‌كنند و در كنار اين عوامل اين كنسرسيوم ها هستند كه زمينه صادران بيش از پيش را فراهم مي‌كنند.

 

 

آذربايجان غربي در زمينه توليد فرش فعال بود و سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در اين استان توليد و روانه بازار هدف مي‌شود.

 

فرش دستباف اين استان به دليل جايگاه ويژه‌اي كه از گذشته تاكنون داشته است، مي‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمي داشته باشد.

 

رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي، ايجاد بازارهاي جديد و شناسايي خريداران فرش دستباف را نيازمند برنامه‌هاي تبليغاتي دانست كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

 

جواد وقاري اضافه كرد: فرش دستبافت اين استان به دليل جايگاه ويژه‌اي كه از گذشته تاكنون داشته است، مي‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمي داشته باشد.

 

وي اظهار داشت: كه در راستاي تسهيل زمينه صادرات و بازاريابي براي فرش دستباف در بازارهاي داخلي و خارجي كنسرسيوم ويژه‌اي با حضور فعالان حوزه فرش تحت نظارت شركت شهرك‌هاي صنعتي اين استان تشكيل مي‌شود.

 

وي ادامه داد: با اجراي اين طرح امكان حضور بافندگان فرش آذربايجان‌غربي در نمايشگاه‌ها و بازارهاي خارج از كشور و نيز حضور فعالان اين بخش در هيات‌هاي تجاري و همچنين تاسيس دفاتر تجاري بازاريابي و فروش فرش دست‌باف در خارج از كشور مهيا مي‌شود.

 

فرش دست‌باف اين استان به دليل جايگاه ويژه‌اي كه از گذشته تاكنون داشته است، مي‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمي داشته باشد اما بايد در اين راستا، همتي مضاعف ايجاد شود تا فرش توليدي استان با نام خود استان در بازارها حضور يابد و اين امر نيازمند توجه بيش از پيش مسوولان است.

 

فرش‌هاي ريز ماهي خوي و افشار تكاب در شمال و جنوب آذربايجان‌غربي در سال ۱۳۸۹ ثبت ملي شده و فرش بافته شده در خوي نيز طي سال ۱۳۹۲ نيز به ثبت جهاني رسيد كه اين امر جايگاه اين استان در صنعت فرش كشور را نشان مي‌دهد.

 

شهرستان‌هاي تكاب و خوي مهمترين قطب‌هاي توليد فرش استان بوده و در كنار آن‌ها فرشبافي در شهرستان‌هاي بوكان، شاهين‌دژ، مياندوآب، مهاباد و اروميه نيز رواج دارد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۸ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۳۰:۲۳ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی