همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

فرش دستباف كردستان مورد حمايت قرار گرفت

رئيس مركز ملي فرش كشور گفت: با اعطاي تسهيلات ارزان قيمت و مانع زدايي در صادرات فرش دستباف كردستان حمايت از اين صنعت در دستور كار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرحناز رافع رئيس مركز ملي فرش كشور در جلسه ستاد فرش كردستان كه در بيجار تشكيل شد اظهار داشت: راه‌اندازي پايانه‌هاي صادراتي فرش دستباف و ساماندهي صادرات فرش دستباف به كشور‌هاي هدف به ويژه كشور‌هاي عضو اتحاديه اوراسيا، در اولويت است و تسهيلات ويژه‌اي از محل اشتغال پايدار روستايي براي اين منظور تامين شده است.

 

او افزود: از محل اعتبارات توسعه روستايي مي‌توان تسهيلات مورد نياز توليد كنندگان و تا سه نوبت اعتبار ۱۸ ميليارد ريالي به متقاضيان ارايه شود.

 

رييس مركز ملي فرش ايران تصريح كرد: ارزش واقعي فرش دستباف در جامعه شناخته نشده به همين خاطر قيمت واقعي براي فرش دستباف در جامعه وجود ندارد.

 

رافع با اشاره به اينكه حمايت‌هاي لازم از فرش دستباف ايراني به عمل نمي‌آيد يادآور شد: يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه در حال انجام است، بحث ايجاد دهكده فرش در راستاي گسترش فعاليت‌ها در حوزه فرش است، افتتاح پايانه صادراتي فرش دستباف ايران زمينه را براي پررنگ شدن هويت فرش دستباف ايران كمك خواهد كرد.

 

رييس مركز ملي فرش كشور گفت: يكي از پروژه‌هاي كليدي، توسعه بازار و برندينگ، ترويج هويت و ارتقاي جايگاه فرش دستباف ايراني در بازار‌هاي جهاني است كه به موازات آن، خانه‌هاي فرش در پنج كشور هدف صادراتي راه‌اندازي و عملياتي خواهند شد تا بتوانند پشتيبان صادركنندگان فرش در بازار‌هاي صادراتي باشند.

 

او اظهار داشت: راه‌اندازي پايانه‌هاي صادراتي فرش دستباف در دستور كار قرار دارد و پروژه‌هاي متعددي در حوزه توسعه بازار تعريف شده كه در سايه آن، گسترش استفاده از فناوري‌هاي نوين در توليد فرش دستباف اعم از مراحل طراحي، رنگرزي و توليد، در دستور كار قرار گرفته است.

 

رافع با اشاره به وضعيت بازار صادرات فرش دستباف، افزود: در حال حاضر ساماندهي صادرات فرش دستباف به كشور‌هاي هدف به ويژه كشور‌هاي عضو اتحاديه اوراسيا، در اولويت است.

 

رييس مركز ملي فرش كشور ادامه داد: بايد بر اساس سليقه بازار جهاني شامل طرح و رنگ به اين كشور‌ها فرش صادر شود، هر چند حفظ برند و هويت ايراني فرش دستباف از اهميت زيادي برخوردار است، اما به دليل اينكه در حال حاضر سليقه مردم دنيا نسبت به گذشته تغيير كرده است، بايد براي ماندگاري و حيات فرش ايراني و صادرات آن، فرش‌هايي با سليقه آن‌ها و با حفظ اصالت ايراني توليد شوند.

 

او با اشاره به اينكه يكي از مهمترين چالش‌هاي مركز ملي فرش ايران در حال حاضر رونق هر چه بيشتر بازار جهاني است، يادآور شد: در صورتي كه صنعت فرش كار آمد باشد باعث رونق بازار و تجارت جهاني ايران خواهد شد.

 

رييس مركز ملي فرش كشور تاكيد كرد: براي رونق و صادرات فرش ايراني ما نمي‌توانيم نقشه‌ها و طرح‌هاي قديمي را همچون گذشته وارد بازار جهاني كنيم، بلكه بايد به سمت تحول البته با حفظ فرهنگ و هويت ايراني پيش رويم.

 

رافع گفت: يكي از مواردي كه باعث بهبود صنعت فرش مي‌شود متعادل سازي صنايع مرتبط و پشتيبان توليد فرش و همچنين شرايط عرضه و تقاضا است.

بيشتر بخوانيد: لمينت سراميكي دندان

او اظهار داشت: حمايت دولت از سرمايه گذاران، عرضه كنندگان تخصصي بسيار اهميت دارد و علاوه بر اين ايجاد مركز جامع تخصصي فرش و زمينه سازي براي جذب سرمايه گذاران خارجي نيز به تقويت صنعت توليد فرش ايراني كمك خواهد كرد.

 

فرماندار شهرستان بيجار نيز در اين جلسه گفت: صنعت فرش كردستان تاريخچه بسيار طولاني دارد و بيجار به عنوان قطب فرش دستي كشور يكي از پيشتازان اين صنعت است.

 

علي اكبر ورمقاني تصريح كرد: از سال ۱۳۹۱ احداث موزه فرش در بيجار مورد بحث بود و طبق صحبت‌هاي اوليه تيمچه حاج شهباز به عنوان مكاني براي نگهداري فرش‌هاي نفيس بيجار انتخاب شده بود.

 

او افزود: بعد از ثبت فرش‌هاي نفيس حسينيه بيجار در آثار ملي كشور مشخص شد كه تيمچه حاج شهباز مكاني مناسب براي نگهداري اين فرش‌ها نيست، زيرا اين فرش‌ها به علت داشتن طول و عرض زياد در خود محوطه تيمچه قابل چينش نبود.

 

فرماندار شهرستان بيجار ادامه داد: بر همين اساس قرار بود موزه فرش در بيجار در زميني در ميدان محمودآباد ابتداي كمربندي به متراژ ۱۲ هزار متر مربع احداث شود كه در سال ۹۶ بعد از تملك زمين كار احداث اين موزه آغاز شد.

 

ورمقاني با اشاره به تخصيص ۱۰ ميليارد ريالي سال ۱۳۹۷ جهت راه اندازي موزه فرش بيجار، يادآور شد: اين اعتبارات جوابگوي ساخت ساز اين پروژه بزرگ نيست.

 

فرماندار شهرستان بيجار علت اصلي اولويت احداث موزه فرش را وجود فرش‌هاي نقيس و تاريخي در بيجار اعلام كرد و گفت: علاوه بر آن صنعت و هنر فرش اين شهرستان داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي در طرح و نقشه است كه مي‌توان با ساخت موزه گامي در حفظ اصالت آن برداشت.

 

ورمقاني اظهار كرد: نمونه‌اي از اين قالي‌هاي نفيس و ظريف با قدمتي ۱۳۰ ساله مربوط به دوران قاجار است كه در حسينيه بيجار نگهداري مي‌شود و توسط استادكاران بافنده زن در روستاي حلوايي و به دستور عليرضاخان امير تومان حاكم وقت بيجار بافته شده است.

 

معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان نيز در اين جلسه اظهار داشت: ۹۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان سالانه حدود ۱۸۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان توليد مي‌كنند.

 

بختيار خليقي با اشاره به وجود ۲ برند معتبر كشوري و جهاني فرش دستباف در كردستان، افزود: برند‌هاي فرش تك پود سنندج و بيجار ثبت ملي شدند و ثبت جهاني برند فرش بيجار هم در حال انجام است.

 

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان ادامه داد: ايجاد خوشه هنر صنعتي فرش دستباف براي همگرايي تمام شبكه‌هاي مرتبط با اين هنر اقدامي تاثيرگذار در راستاي اعتلاي فرش دستباف در استان امري لازم و ضروري است.

 

او يادآور شد: تهيه مواد اوليه، توليد، فروش و بازاريابي كشور‌هاي هدف بايد از اهداف و اولويت‌هاي خوشه صنعتي فرش باشد.

 

او تصريح كرد: بافندگان فرش دستباف براي اينكه بتوانند توليد خود را در بازار‌هاي خارجي و داخلي عرضه كنند بايد سلايق اين بازار‌ها را در نظر بگيرند.

 

يكي از توليدكنندگان فرش دستباف سنتي بيجار نيز در اين جلسه از بي‌مهري‌ها و كارشناسي بي‌علم و آگاهي برخي در مورد اين فرش گلايه كرد و گفت: قيمت‌گذاري ناعادلانه و از روي عدم آگاهي موجب شده ميل و علاقه به فرش‌بافي در بافندگان كم شود.

بيشتر بخوانيد: قاليشويي تهرانپارس

الله مرادي اظهار كرد: اگر فرش به قيمت واقعي به فروش برود، هم دلگرمي براي بافنده دارد و هم مي‌تواند در مخارج زندگي همياري مطمئن براي خانواده به همراه داشته باشد,، چون فرش‌باف يك هنرمند است كه بايد براي نمايش هنر و ذوق خود از بهترين مواد اوليه و ابزار ساخت بهره‌مند باشد.

 

او افزود: فرشي كه توليد مي‌شود بايد از بازار فروش و مشتري مناسبي هم برخوردار باشد، البته هنر فرش‌بافي داراي مشكلات و موانع زيادي است كه صبر و تحمل مي‌خواهد و در ادامه عرضه به بازار و كشف قيمت مناسب، نيازمند تجربه است.

 

يكي ديگر از بافندگان فرش دستي در بيجار بيان كرد: ظلم زيادي به فرش و طراحي نقش و نگار‌هاي زيباي آن در بيجار شده كه در تلاش هستيم با همت فرش‌بافان اصيل گروسي، فرش گذشته را به چالش بكشيم و فرش واقعي كه حاصل هنر و ذوق هنرمندان اين ديار است را به نمايش بگذاريم.

 

جبارنيا ادامه داد: طي سال‌ها فرش در ساير شهر‌هاي استان كردستان هم توليد و با نام فرش بيجار به بازار عرضه شده كه ضمن تخريب اصالت فرش بيجار، موجب ركود فروش اين فرش هم شده است.

 

او با بيان اينكه آرزو دارد روزي فرا رسد كه در بيجار و موزه فرش، فرش آهنين گروس با تاروپود و رنگ طبيعي نمايش داده شود، يادآور شد: با نمايش فرش دستباف بيجار در فضاي مجازي، هم‌اكنون از كشور‌هاي خارجي همچون هلند و آمريكا سفارش كار داريم.

 

يكي ديگر از توليدكنندگان فرش دستي در بيجار گفت: يكي ديگر از مشكلات صنعت فرش بافي بيجار ورود تابلوفرش‎هاي وارداتي است كه روي تكه پارچه و يا موكت به صورت ماشيني چاپ شده و با قيمت كم عرضه مي‎شود.

 

سردارزاده اظهار كرد: نبود سرمايه اوليه، مواد خام، بازار فروش و آموزش در حد گسترده از مشكلاتي است كه فرش بيجار را با مشكل رو به رو كرده است.

 

او افزود: نبود بازار فرش يكي ديگر از مشكلات اين صنعت در بيجار است و مجبور هستيم فرش‌هاي خود را با توجه به مشكلاتي كه براي بافت آن متحمل شده ايم به قيمت ارزان به فروش برسانيم.

 

شهرستان ۸۹ هزار نفري بيجار در ۱۴۲ كيلومتري شرق شهر سنندج مركز استان كردستان قرار دارد.

مقالات ديگر: قاليشويي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۵۷:۲۶ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی