همه چيز دان اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه
|
مروري بر آثار «نقاشي خط» و «خط فرش» احمد ميرزا در راوي هنر
گالري راوي هنر از ۲۲ اسفند ميزبان منتخبي از آثار احمد ميرزا (ميرزازاده) هنرمند عرصه نقاشي و نقاشيخط ميشود.
به گزارش خبرگزاري شبستان و به نقل از روابط عمومي نمايشگاه، «احمد ميرزا» (ميرزازاده) درباره فضاي آثار اين نمايشگاه و تفاوت آن با نمايشگاههاي قبلياش گفت: اين هفتمين نمايشگاه انفرادي من است. سه نمايشگاه انفرادي خارج از كشور و چهار نمايشگاه هم در داخل كشور داشتهام. اين نمايشگاه شامل تعدادي خطفرش، خط آئينه و كارهاي اسپيرال يا چرخشي است كه خطها در آنها دفرمه شده و مفهوم دگرگوني و استحاله را به مخاطب ميرساند. به لحاظ ابعاد بيشتر آثار بزرگ و تعدادي هم كارهاي كوچك است.
وي در توضيح سبك ابداعي خود با عنوان «خط فرش» بيان كرد: خط فرش اصطلاحي است كه براي اولين بار در نمايشگاه سال گذشتهام در گالري شكوه به كار رفت. اين اصطلاح بعد از گفتگويي طولاني كه با مدير هنريام داشتم به ذهنم خطور كرد. در تكنيك خطفرش، تكههاي فرشهاي قديمي و دستبافت كه ساليان سال زير پاي ما ايرانيها بوده، تبديل ميشوند به حروف خوشنويسي، انگار ميخواهند حرفي از دل تاريخ و از گذشتهها بزنند. براي اين مجموعه تعدادي فرش مندرس و صدمهديده كه قابليت ترميم و مرمت نداشتند خريدم. زماني كه ميخواستم اين فرشها را بريده و قطعهقطعه كنم تا از دل آن اين حروف را درآورم، اين كار خيلي سخت بود چون خودم تعلقخاطري به اين دستبافتهاي زيبا و رويايي دارم. اما اين فرشها بايد تكهپاره شده و تبديل به حروف شود تا روي بوم حرف تازهاي بزنند.
اين هنرمند درباره وضعيت اين روزهاي نقاشي خط در ايران نيز تصريح كرد: اين روزها بازار دچار يك ابتذال و تكرار شده و آن را به صنايعدستي بيكيفيت تبديل كرده است. حتي در سطح برخي گالريهاي معروف يا حراجيها نيز اين مسئله ديده ميشود. اكثر گالريها از برگزاري نمايشگاه نقاشي خط دوري ميكنند و دليل آن را تقليدي بودن يا ضعف آثار ميتوان دانست. از طرفي متخصصين اين عرصه براي تشخيص آثار فاخر و آوانگارد بسيار كم هستند. همين باعث شده كشف يك هنرمند نوظهور در عرصه هنر به تعويق بيفتد.
وي با بيان اينكه ضعف ساختاري آثار هنري گاهي در ميان پيشكسوتها نيز ديده ميشود، گفت: فضاي مجازي و ديجيتال به رشد قارچ گونه نقاشي خط كمك كرده است. از طرفي برخي از خوشنويسان بدون آموزش مباني نقاشي و طراحي به عرصه رنگ و قلممو پا نهادهاند و نميتوانند آثار استاندارد خلق كنند. پس ناچار به تقليد رو ميآورند و آثاري خلق ميكنند كه در آينده اين آثار مبتذل باعث خجالت خودشان خواهد بود. آنها كه هنوز در فضاي سنتي قرار دارند براي فروش يا ديده شدن دست به رنگ و بوم ميزنند و از بد حادثه سعي در ساختارشكني و مدرنيزه كردن خوشنويسي دارند. ما در دوران معاصر يا پسا مدرن هستيم و خلق مدرن بدون تفكر محلي از اعراب ندارد؛ مگر در كامل كردن پازلي يا اتصال دوره كلاسيك به مدرن يا گره زدن دوران مدرن به معاصر. اما به دليل عدم شناخت و عدم توانايي در بازار جهاني هنر جايگاهي نداريم و هنوز درگير تفكرات محض سنتي يا مدرن زده توخالي هستيم. اين تضادهاي شديد براي هنرمند ايراني قابل هضم نيست مگر به تفكر و بينش عميقي دست پيدا كند و جايگاه خود را در هستي و تاريخ پيدا كند. مساله بعدي نظارت دستگاهي قوي بر اساس حضور منتقدان بيغرض است، يعني افرادي كه بتوانند بدون هيچ مماشاتي متخلفين و متقلبين يا شيادان را توبيخ كرده و اجازه ترويج ابتذال را به هيچكسي ندهند.
احمد ميرزا كه پيش از اين نمايشگاههاي انفرادي در گالري ماه (۱۳۹۱)، گالري شكوه (۱۳۹۸) و همچنين در گالري اولاً اسپانيا (۱۳۸۴)، موزه هنرهاي مدرن مالاگا (۱۳۸۸) و گالري اميگو اسپانيا (۱۳۹۲) برپا كرده، پيشبيني ميكند در نمايشگاه جديدش با توجه به مقدمات كار حدود ۲۰ اثر را كه همگي مربوط به ۲ سال گذشته هستند روي ديوار ببرد.
افتتاحيه اين نمايشگاه جمعه ۲۲ اسفند ۹۹ از ساعت ۳ تا ۸ شب خواهد بود و نمايشگاه در روزهاي بعد از گشايش از ۱۱ تا ۸ شب به مدت يك هفته ميزبان علاقهمندان است. كافه گالري راوي هنر در اقدسيه، خيابان موحد دانش، خيابان فيروز بخش، خيابان باستان، بعد از تقاطع اول، پلاك ۹ واقع است.
مقالات ديگر: قاليشويي تهران نو
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |