همه چيز دان
اينجا درباره همه چيز صحبت ميشه

يك كارآفرين حوزه فرش:

صنعت فرش كشور بيشتر تحت تاثير خودتحريمي قرار دارد

ايسنا/آذربايجان شرقي يك كارآفرين در حوزه صنعت فرش با بيان اين‌كه بازار فرش در وضعيت راكد قرار دارد و فروش، بسيار كم است، گفت: كرونا و اصل تحريم‌هاي خارجي بر كشور تنها يك عامل براي اين وضعيت مي‌توانند باشند اما عنصر خودتحريمي، عامل در عامل بازار راكد فرش بوده و صنعت فرش كشور بيشتر تحت تاثير خودتحريمي قرار گرفته است.

 

مراد بي‌شك، مديرعامل يكي از شركت‌هاي تعاوني حوزه فرش در تبريز است كه با آغاز فعاليت شركت خود در سال ۹۵ در جهت توليد و بافندگي فرش‌هاي درشت بافت و ريزبافت اقدام به كارآفريني كرده و تاكنون براي حدود ۳۰۰ نفر اشتغال زايي كرده و حتي در سال ۹۸ نيز به عنوان تعاوني برتر استان معرفي شده است؛ هم‌چنين او يكي از پيشران‌هاي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي است كه در حيطه درآمدزايي و ايجاد اشتغال خانگي  فعاليت مي‌كند.

 

وي با حضور در دفتر خبرگزاري ايسنا، منطقه آذربايجان شرقي، با بيان اين‌كه بافت اولين فرش دستبافت دايره‌اي هريس-مهربان (درشت بافت) به نام وي به ثبت رسيده است، متذكر شد: با آغاز بافت اين نوع فرش، به طور مستقيم حداقل براي ۱۵ نفر شغل ايجاد شده كه اكنون اين افراد در حال فعاليت هستند.

 

وي با بيان اين‌كه توانسته براي حدود ۳۰۰ نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم شغل ايجاد كند و اگر حمايت شود مي‌تواند اين تعداد را افزايش دهد، افزود: از صفر تا ۱۰۰ توليد و فروش فرش را به تنهايي در شركت تعاوني خود انجام مي‌دهم.      

قاليشويي شرق تهران

لزوم توجه بيشتر مسئولان به حوزه فرش

 

بي‌شك با تاكيد بر اين‌كه مسئولان امر در رابطه با صنعت فرش ايران و به خصوص تبريز دچار غفلت شده‌اند، گفت: تبريز پايتخت فرش دستبافت دنيا است و حتي اين صنعت به عنوان دومين صنعت ارزآور كشور محسوب مي‌شود اما دولت و نهادهاي ذي ربط آنگونه كه به صنعت نفت اهميت مي‌دهند، به حوزه فرش توجه ندارند.

 

موانع بر سر توليد فرش

 

وي با انتقاد از پروسه‌هاي طولاني مدت بروزرساني، اخذ ماليات و ... شركت تعاوني، ادامه داد: با توجه به تاكيدات و فرمايشات رهبر معظم انقلاب مبني بر مانع زدايي‌ها از مسير توليد داخلي، مسئولان نيز بايد اين سخن را سرلوحه خود قرار دهند و مانع‌هاي بي‌جا و به درد نخور را از مقابل راه  فعالان و توليدكنندگان بردارند تا كار و حرفه به سرعت پيش برود، در حالي كه براي حوزه فرش يك نهاد مشخص پاسخگوي مشكلات توليدكنندگان نيست و كارهاي اداري آنقدر به طول مي‌انجامد كه باعث دلسردي توليدكننده مي‌شود.

 

وي گفت: تبليغات مناسب و سرمايه گذاري‌ها براي معرفي فرش تبريز و زمينه براي حضور مشتريان خارجي در نمايشگاه‌هاي داخلي تبريز تاكنون چندان وجود نداشته است و ما مجبور هستيم تا با تقبل هزينه‌هاي بالا محصولات خود را در وضعيت راكد كنوني براي فروش به تهران ببريم.

 

اين كارآفرين حوزه صنعت فرش متذكر شد: در خصوص ارائه وام قالي بافان نيز از سوي دولت كم لطفي مي‌شود؛ هم‌چنين عدم بيمه كاركنان حوزه فرش كه در طول سه الي چهار سال گذشته شاهد بوديم، دست اندركاران اين حوزه را دلسرد كرده و اميدي براي ادامه فعاليت قالي بافان باقي نمي‌گذارد.

دندانپزشكي در ايام كرونا

وجود ۲۵۰ هزار قالي باف در آذربايجان شرقي 

 

وي با اشاره به وجود نزديك به ۲۵۰۰ فروشگاه فرش در تبريز، گفت: حدود ۲۵۰ هزار نفر به طور مستقيم و حدود ۷۰۰ هزار نفر به طور غيرمستقيم در صنعت فرش دستبافت در آذربايجان شرقي در حال فعاليت هستند كه اين آمار، نشان‌دهنده توجه و اهميت مردم استان به صنعت فرش است اما متاسفانه در مقابل اين حجم عظيمي از توجه، از طرف مسئولان حمايتي دريافت نمي‌كنيم و با تداوم اين روند به نظر مي‌رسد عنوان مهدفرش دستباف از تبريز گرفته شود.

 

وي افزود: قالي بافي، كار بسيار سختي است كه بايد چندين ساعت بدون حركت پشت دار قالي نشست كه اين امر باعث شده قالي بافان با عوارضي چون ديسك كمر، مشكلات چشم، درد دستان، آرتروزهاي زانو و ... دست و پنجه نرم كنند و مخارج پزشكي بالايي برايشان ايجاد شود و حتي اكنون اكثريت قالي بافان مستاجر هستند.

 

بي‌شك اظهار كرد: توليدكننده فرش در كشور زياد است اما متاسفانه بازار هدف براي اين حوزه نداريم و براي آن برنامه‌اي هم تدوين نشده است. در اين حوزه هيچ تشويق و حمايتي از  قالي بافان انجام نمي‌گيرد، در حالي كه مسئولان نهادهاي استاني و شهرستاني مي‌توانند با تشويق مردم به خريد فرش‌هاي دستباف الگويي براي جامعه باشند.   

 

وي با بيان اين‌كه با هر دار قالي كه شروع به بافت فرش بر روي آن شود، ۲۲ نوع شغل پابرجا مي‌ماند، افزود: فرش ايران در دنيا زبانزد است اما در داخل كشور خودمان بسياري از افراد فرش‌هاي خارجي به خصوص فرش تركيه را خريداري مي‌كنند در حالي كه جنس اين فرش‌هاي خارجي از نوع پلاستيكي است و براي سلامت انسان مضر هستند.

 

خريد فرش‌هاي دستبافت؛ گزينه خوب براي سرمايه گذاري 

 

وي ادامه داد: خريد فرش‌هاي دستبافت، سودده و گزينه خوب سرمايه گذاري هست و مي‌توان فرش دستباف دست دوم را حتي با قيمتي بالاتر از قيمت خريداري شده فروخت، از سوي ديگر اين فرش‌ها از جنس نخ‌هاي طبيعي بوده و بر روي حفظ سلامتي بدن نيز تاثير مي‌گذارند.

 

اين توليدكننده حوزه فرش افزود: حمايت از صنعت فرش بايد هم از طرف مردم و هم از طرف دولت انجام بگيرد. ارتباط دادن شركت‌ها با يكديگر و هم‌چنين استفاده از توليدات داخلي در نهادهاي مختلف كشور، حداقل كاري است كه دولت براي رونق اقتصاد كشور مي‌تواند انجام بدهد چرا كه انتظار از كشورهاي خارجي يك تفكر بيجا و غيرمنطقي است.

 

وي در ادامه با اشاره به طرح توسعه مشاغل خانگي  نيز كه به كارفرمايي وزارت تعاون و توسط جهاددانشگاهي اجرا مي‌شود، گفت: به دليل تعداد بالايي از افراد بيكار در خانه‌ها، هرچقدر كه براي توسعه مشاغل خانگي تلاش و كارآفريني كنيم، باز هم كم است.  اين طرح توسعه مشغال خانگي يك اقدام بسيار خوبي است كه بانوان توانمند و نيازمند بسياري مي‌توانند از طريق آن جذب بازاركار شوند.

 

وي با بيان اين‌كه تمامي اختلافات و تفكرات غلط و كارهاي خلاف در جامعه، عمدتا به خاطر بيكاري انجام مي‌گيرد، افزود: ما با ايجاد اشتغال مي‌توانيم اين عوامل را به حداقل برسانيم.

 

بر اساس اين گزارش، كارفرماي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي، معاونت توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و مجري ستادي آن معاونت آموزشي و كارآفريني جهاد دانشگاهي و همچنين ناظر ستادي آن دبيرخانه ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي بوده و مجريان استاني نيز واحدهاي استاني جهاد دانشگاهي هستند.

 

طرح مطالعات، ساماندهي، بررسي، استعدادسنجي، توانمندسازي و اتصال به بازار ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضيان راه اندازي مشاغل خانگي در ۳۱ استان كشور  از جمله آذربايجان شرقي بر اساس الگوي طرح توسعه مشاغل خانگي توسط جهاددانشگاهي اجرا مي‌شود.

 

اين طرح در سطح استان آذربايجان شرقي به تعداد 3000 نفر از متقاضيان مشاغل خانگي اجرا مي‌شود و متقاضيان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به سايت www.inhb.ir مراجعه كنند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۵۸:۵۰ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی